Här kommer ett litet påskägg med inspiration

Påskveckan har ju i gamla tider gått under namnet Stilla veckan. En slags förberedelse för den kristna högtiden påsken och det som då hände Jesus. Och visst märks det även i företagslivet att det blåser lite mildare vindar denna vecka. Det är inte lika hög trafik på vare sig mail, telefon eller sociala media känns det som. Alltså en alldeles perfekt tid för funderingar och kontemplation. I…

Läs mer

Det finns skäl att kalla en spade för en spade

Igår onsdag kom den glädjande nyheten om finansieringen som möjliggör Kungliga Operans efterlängtade tillbyggnad. Ett innerligt grattis till Operans verksamhet, medarbetare, tidigare kollegor samt inte minst allmänheten som får ta del av verksamheten innanför och ibland utanför husets väggar. Denna välkomna nyhet erbjuder också chansen att reda ut begreppen – det som i viss media benämns som…

Läs mer

Sponsringen är död, länge leve sponsringen – och CSRD!

Från och med i år har svenska företag, likväl som företag i samtliga övriga EU-länder, nya direktiv att förhålla sig till. Det är CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) som blivit en ny del av företagens vardag genom beslut i EU-parlamentet. Låter det spännande? Nja, men vi tror faktiskt att detta kan ÖKA betydelsen av vårt område väsentligt, både på företagssidan och bland de…

Läs mer

Elden har slocknat, men lärdomarna lever kvar

Något omtumlad återvänder man till jobbet efter de senaste två veckornas OS-bubbla. Vi har fått se tidernas bästa OS med den fantastiska invigningen längs floden Seine, samt fascinerande arenaval vid eller till och med inne i Paris alla fantastiska byggnader och monument. Ett fokus på hållbarhet fanns också genom att till exempel minimera nybyggnationer och att ha ett lika stort antal män som…

Läs mer

Sponsorer kan bidra med annat än pengar

Den svenska artisten Meja blev världsberömd (åtminstone i Japan) när hon 1998 sjöng ”All ’bout the money”. Men jag skulle vilja peka på att detta verkligen INTE gäller inom världen av sponsring, samarbeten och varumärkesallianser. Visst är en kontant summa alltid attraktiv, men tänk vilken direkt nytta många företag kan göra i dessa samarbeten. Dels med sina resurser avseende marknadsföring,…

Läs mer