Är det svenska föreningslivet verkligen till salu?

Under gårdagen släpptes nyheten att de båda finansmännen Christer Gardell och Ulf Rosberg är beredda att satsa 100 miljoner kronor för att lyfta svensk tennis. Kravet för deras engagemang är dock att hela Svenska Tennisförbundets styrelse avgår och ersätts med nya personer. Där Gardell själv föreslår sin partner in crime, Ulf Rosberg, som en lämplig ny ordförande. Detta borde verkligen sätta fart…

Read More

Det finns skäl att kalla en spade för en spade

Igår onsdag kom den glädjande nyheten om finansieringen som möjliggör Kungliga Operans efterlängtade tillbyggnad. Ett innerligt grattis till Operans verksamhet, medarbetare, tidigare kollegor samt inte minst allmänheten som får ta del av verksamheten innanför och ibland utanför husets väggar. Denna välkomna nyhet erbjuder också chansen att reda ut begreppen – det som i viss media benämns som…

Read More

En tredjedel av svensk sponsring går uttalat till hållbarhetsfrågor

Omsättningssiffrorna för den svenska sponsringsmarknaden 2023 presenterades under förra veckan. Vi visste redan att det gått rätt hyggligt med en uppgång på 2,2% när den totala reklammarknaden endast ökade 0,1%. Men en ny frågeställning var – åtminstone i våra ögon – ändå det mest uppseendeväckande. För första gången hade en fråga ställts om hur stor del av sponsringsintäkterna som…

Read More

Hög tid att bjuda in näringslivet!

Jag minns med nostalgi när jag nu för exakt 12 år sedan startade min bana på Tango. Redan några år tidigare verkade jag för extern finansiering och samarbeten på en anrik kulturhögborg i vår huvudstad. På den tiden samlades kollegor från en handfull liknande verksamheter i ett nätverk, var och en ensam i respektive organisation om de angelägna frågorna om näringslivssamarbeten. Då denna typ av…

Read More

Employer branding + Sponsring = Sant!

I förra veckan hörde och läste vi om hur unga människor bryr sig mindre om klimatet och politik än för bara några år sedan. Beskedet kom i media samma dag som Ungdomsbarometern släppte sin årliga rapport som tar tempen på attityder, beteenden, vanor, åsikter och tankar hos svenska 15-24-åringar. Detta i ett läge då världen präglas av kriser, ekonomin är ansträngd och anställningsklimatet tufft.…

Read More

Privacy Preference Center