Employer branding + Sponsring = Sant!

I förra veckan hörde och läste vi om hur unga människor bryr sig mindre om klimatet och politik än för bara några år sedan. Beskedet kom i media samma dag som Ungdomsbarometern släppte sin årliga rapport som tar tempen på attityder, beteenden, vanor, åsikter och tankar hos svenska 15-24-åringar. Detta i ett läge då världen präglas av kriser, ekonomin är ansträngd och anställningsklimatet tufft.…

Läs mer

Låg kunskap ett hot mot ett levande samhälle

Är kulturmänniskor en bortskämd samhällselit, eller kan kulturen, utöver sitt egenvärde, faktiskt vara ett verktyg för att komma till rätta med många av de problem vi har i samhället idag? I höst har diskussionens vågor gått höga om kulturens ekonomiska förutsättningar och vi anar en förväntan på ökat ansvar från näringslivets sida. Men förstår verkligen de som pekar med hela handen vad de själva…

Läs mer

Lite inspiration när frihetens portar slås upp

Wohooo, äntligen vänder det! Förra veckan meddelade Regeringen och Folkhälsomyndigheten att i princip alla restriktioner kring pandemin nu tas bort. Det blir fritt fram att fylla fotbollsarenorna igen. Teatrarna får spela för fulla hus och musikturnéerna får börja rulla igen. Det är inte längre farligt att dansa på ett serveringsställe och vi får till och med börja jobba tillsammans igen. Kanske…

Läs mer

Välkommen Avicii Arena!

I onsdags lanserades ett av de mer framsynta sponsorskapen på den svenska marknaden. Ett namnbyte gjordes på den arena som i folkmun kallas Globen. Efter att sedan 2008 haft det officiella namnet Ericsson Globe, plockades denna skylt bokstavligt ner och istället uppstod Avicii Arena. Trots att inget företag nu får ha namnet ”på taket” finns ändå näringslivspartners med i projektet, vilka varit…

Läs mer

Ett helvetesår är till ända – vad väntar nu?

I veckan var det precis ett år sedan WHO förklarade COVID-19 som en pandemi, dvs en sjukdom spridd över HELA världen. Alla har vi upplevelser och erfarenheter från det gångna året. Från de allra mest tragiska händelser med vänner och släktingar som lämnat oss, ner till småsint irritation över att inte få gå ut och festa på krogen som förr. Självklart drabbade pandemin också sponsringsvärlden.…

Läs mer