Skattelättnader för sponsring utreds – inte en dag för tidigt!
6 november, 2024
I måndags kom nyheten att Regeringen beslutat om tilläggsdirektiv i den utredning som ska se över skatteincitament för juridiska personers gåvor till ideell verksamhet. Lite liknande allas vår personliga avdragsmöjlighet att donera privata pengar till utvalda insamlingsorganisationer. Utredaren kommer nu parallellt att se över om avdragsrätt, eller andra skattelättnader, för sponsring också ska…
Elden har slocknat, men lärdomarna lever kvar
15 augusti, 2024
Något omtumlad återvänder man till jobbet efter de senaste två veckornas OS-bubbla. Vi har fått se tidernas bästa OS med den fantastiska invigningen längs floden Seine, samt fascinerande arenaval vid eller till och med inne i Paris alla fantastiska byggnader och monument. Ett fokus på hållbarhet fanns också genom att till exempel minimera nybyggnationer och att ha ett lika stort antal män som…
Sponsorer kan bidra med annat än pengar
20 maj, 2024
Den svenska artisten Meja blev världsberömd (åtminstone i Japan) när hon 1998 sjöng ”All ’bout the money”. Men jag skulle vilja peka på att detta verkligen INTE gäller inom världen av sponsring, samarbeten och varumärkesallianser. Visst är en kontant summa alltid attraktiv, men tänk vilken direkt nytta många företag kan göra i dessa samarbeten. Dels med sina resurser avseende marknadsföring,…
Varför tar inte fler sponsorer tag i sina strategiska val?
6 mars, 2024
Vårt företag har jobbat med strategisk rådgivning inom sponsringsområdet, eller med Brand Alliances som vi själva valt att beskriva det, under drygt 25 år nu. Det är ett fantastiskt roligt, stimulerande och utvecklande jobb. Under denna långa tid har vi ändå ibland undrat varför sponsring fortfarande sätts på undantag och används som ett nischverktyg av företagen. När alla hållbarhetsmål nu ska…
Vågar du arbeta med personer som varumärkesambassadörer?
12 december, 2023
Vi på Tango deltog i en konferens härom veckan – Influencer Marketing Summit 2023 minsann. En ovanlig upplevelse där vi definitivt drog upp medelåldern på eventet och där jag som man faktiskt var en udda fågel i sammanhanget. Men intressant nog är ju att dagen vi hade ändå är en spegel av det som kallas influencer marketing – en bransch som faktiskt ligger väldigt nära oss inom……