Höstens insikter och utmaningar knackar på

Regn och blåst verkar vara melodin för den sista augustiveckan och höstterminen ligger öppen framför oss. Fortfarande står många i startgroparna för höstens och vinterns verksamhet, samtidigt som budgetar och planer inför det kommande verksamhetsåret ska hanteras. För att ge lite inspiration till det senare tänkte vi ge en överblick av aktiviteter och händelser just nu inom sponsring, samarbeten…

Läs mer

Här kommer ett litet påskägg med inspiration

Påskveckan har ju i gamla tider gått under namnet Stilla veckan. En slags förberedelse för den kristna högtiden påsken och det som då hände Jesus. Och visst märks det även i företagslivet att det blåser lite mildare vindar denna vecka. Det är inte lika hög trafik på vare sig mail, telefon eller sociala media känns det som. Alltså en alldeles perfekt tid för funderingar och kontemplation. I…

Läs mer

Skattelättnader för sponsring utreds – inte en dag för tidigt!

I måndags kom nyheten att Regeringen beslutat om tilläggsdirektiv i den utredning som ska se över skatteincitament för juridiska personers gåvor till ideell verksamhet. Lite liknande allas vår personliga avdragsmöjlighet att donera privata pengar till utvalda insamlingsorganisationer. Utredaren kommer nu parallellt att se över om avdragsrätt, eller andra skattelättnader, för sponsring också ska…

Läs mer

Elden har slocknat, men lärdomarna lever kvar

Något omtumlad återvänder man till jobbet efter de senaste två veckornas OS-bubbla. Vi har fått se tidernas bästa OS med den fantastiska invigningen längs floden Seine, samt fascinerande arenaval vid eller till och med inne i Paris alla fantastiska byggnader och monument. Ett fokus på hållbarhet fanns också genom att till exempel minimera nybyggnationer och att ha ett lika stort antal män som…

Läs mer

Sponsorer kan bidra med annat än pengar

Den svenska artisten Meja blev världsberömd (åtminstone i Japan) när hon 1998 sjöng ”All ’bout the money”. Men jag skulle vilja peka på att detta verkligen INTE gäller inom världen av sponsring, samarbeten och varumärkesallianser. Visst är en kontant summa alltid attraktiv, men tänk vilken direkt nytta många företag kan göra i dessa samarbeten. Dels med sina resurser avseende marknadsföring,…

Läs mer