CSR/Samhällsansvar

It really takes two to tango…

Har någon kunnat undgå att BMWs sponsring av Nationalmuseum varit i hetluften de senaste dagarna? Samarbeten mellan kultur och näringsliv, under namnet sponsring, är av någon anledning ett område som ofta drar ögonen åt sig. Men är detta ett typiskt exempel på modern kultursponsring? Vågar företagen ingå i samarbeten med kulturen framöver? Kortfattat har Nationalmuseum ...

Läs mer

Ett idrottsförbund på glid?

Vi är mitt uppe i skidsäsongen där det alpina VM:et och hemma-VM i längd står för dörren. Förväntningarna på såväl det alpina som längdlandslaget är högt ställda och vi vintersportälskare har en härlig tid just nu. Men, utifrån en sponsorkonsults synvinkel sker det saker som grusar de välpreparerade spåren en del. Jag tänker då på ...

Läs mer

Låt personalen hamna i fokus i år

Det talas i vår värld mycket om aktivering av sponsring via annonser/filmer, virala effekter, PR-aktiviteter, försäljningskampanjer eller hyperviktiga kundträffar. Förvånansvärt lite diskuteras kring ett av de områden där man faktiskt kan nå allra störst effekt genom att använda sponsring, CSR, endorsement eller andra typer av Brand Alliances – nämligen inom personal-/HR-området. Kanske dags att ändra ...

Läs mer

Vi ser det överallt…

Ni vet den där upplevelsen när man precis köpt en vit bil och bara ser andra vita bilar på gatan. Eller då man väntar barn och bara ser andra gravida på bussen. Precis detta upplever vi på Tango Brand Alliance nu efter vårt namnbyte i somras. Överallt ser vi Brand Alliances… Naturligtvis är detta, precis ...

Läs mer

Välkommen du nya värld!

Sponsring. Inget konstigt i det ordet, eller? Du vet vad det innebär, eller hur? Att någon på ett företag som gillar ett fotbollslag eller segling ger en massa pengar till sina favoriter… Kanske inte ändå. Kanske ligger det lite mer i det gamla välkända ordet, där företag alltmer börja använda samarbeten och varumärkesallianser som kraftfulla plattformar ...

Läs mer

Lojalitet – den bortglömda grundstenen för sponsring

Hur arbetar du med dina sponsringsaktiviteter? Har du bra koll på vilka målgrupper dina sponsringsobjekt egentligen attraherar? Vet du att dina sponsorer söker just de kundgrupper som era fans består av? Har någon av er ens brytt er om att göra någon matchning om detta innan sponsringen startade? Ett av sponsringens allra starkaste verktyg är ...

Läs mer

Kommunen, Sveriges största sponsor?

Knappt hade Uppdrag Gransknings TV-program om Leksands IF, eller snarare Leksands Kommun, fallit i glömska förrän nästa idrottsklubb och kommun (Mora) kommer fram som de som inte kunde räkna. Det verkar inte finnas något slut på föreningar eller klubbar som är på obestånd och frågan är hur det kommit sig. Är det ett resultat av ...

Läs mer

Har du dina anställda i fokus?

Att arbeta med välplanerad sponsring kan vara den bästa investering ditt företag någonsin gör när det handlar om employer branding och dagliga HR-frågor. Att företag uppträder som engagerade arbetsgivare, som bryr sig om närsamhället, är avgörande på mindre orter för att minska avflyttningen och kunna bygga upp och behålla en kompetent personalstyrka. Att agera som ...

Läs mer

Många bäckar små

Det närmar sig jul igen. Adventsljusstakar och julkappspapper finns till försäljning i allt fler butiker. Mat- och inredningsmagasin börjar tävla om vem som arrangerar den mysigaste familjejulen. Och snart är det dags för Ernst och andra trivselfigurer att ta hand om TV-soffor och diverse underhållningsprogram. Och så ökar förstås antalet telefonsamtal till landets alla företag. ...

Läs mer

Friends Arena – så mycket mer än ett arenanamn

Det kan knappast ha undgått någon som läser våra krönikor att Swedbank nyligen offentliggjorde att man väljer att ge bort namnet på Swedbank Arena till Stiftelsen Friends. Detta är helt unikt inom svensk, nordisk och europeisk sponsring/samhällsengagemang och nästan också i föregångslandet USA. Vi på Tango har följt arbetet med arenan från ”insidan” ända sedan ...

Läs mer

Arkivnavigering