Aktivering

Sluta störa, börja beröra!

Går just in för att läsa en artikel om att nu – äntligen – har man kommit till slutsatsen att e-sport är större än ”vanlig” sport. YEY! ”Marknaden är en miljardgruva” hinner jag se i rubriken när jag sitter på kontoret innan dagen har satt igång ordentligt. Jag ser verkligen fram emot att läsa innehållet. ...

Läs mer

Probably….the smartest sponsor around!

Tänk dig att du gått in i ett av de största sponsorsamarbeten du någonsin fått presenterat för dig. Det håller på en hel månad och miljontals människor kommer att följa det via media och weben. Samtalsämnena är outsinliga på arbetsplatser och i kamratgäng – kommer den stjärnan att prestera, kommer det laget att segra, kommer ...

Läs mer

Sponsring, samarbeten eller innovation? Bara business as usual!

Under Stockholm Fashion Week som precis avslutades fick vi här i Sverige ett smakprov på en trend som är väldigt tydlig globalt sett; mode och teknik blir alltmer sammanflätade. I ett nära partnerskap mellan Stockholm Fashion Week, Tele2 och designern Ida Klamborn – under namnet Democratic front row –  gjordes en insats för att ta ...

Läs mer

Går du i mål med sponsringen i årets bokslut?

Snart är året till ända och därmed är det även dags för de flesta aktiebolag att summera året som gått och berätta om det för aktieägarna på bolagsstämman. Sponsring ökar fortfarande som kommunikationsmetod, men samtidigt används det ofta på ett mindre strategiskt sätt än annan kommunikation. Vi har alla sett varnande exempel valsa runt i ...

Läs mer

Gen C – en målgrupp präglad av beteenden, inte av demografi

Generation X, Generation Z, Generation We, The Millennials. Hur många beskrivningar har vi inte det senaste decenniet hört som velat klumpa samman en ung, hyperintresant målgrupp för företag och hugade annonsörer? Grundtanken i de flesta beskrivningar har dock dragit åt det traditionella demografiska hållet, med en tonvikt på när målgruppen varit född – även om ...

Läs mer

Företagssamarbeten – djävulens påfund eller en briljant möjlighet?

Många gånger målas de allra mest negativa rubriker upp i media om sponsring och företagssamarbeten. Det handlar om kapitalets intrång, övertramp på ansvarsområden, personliga förmåner som blivit fel utnyttjade, eller multinationella företag som klampar in på skolans område. Men varför lyssna blint till detta svartmålande? Företagssamarbeten kring publika aktiviteter är här för att stanna. Varför ...

Läs mer

Ett idrottsförbund på glid?

Vi är mitt uppe i skidsäsongen där det alpina VM:et och hemma-VM i längd står för dörren. Förväntningarna på såväl det alpina som längdlandslaget är högt ställda och vi vintersportälskare har en härlig tid just nu. Men, utifrån en sponsorkonsults synvinkel sker det saker som grusar de välpreparerade spåren en del. Jag tänker då på ...

Läs mer

Låt personalen hamna i fokus i år

Det talas i vår värld mycket om aktivering av sponsring via annonser/filmer, virala effekter, PR-aktiviteter, försäljningskampanjer eller hyperviktiga kundträffar. Förvånansvärt lite diskuteras kring ett av de områden där man faktiskt kan nå allra störst effekt genom att använda sponsring, CSR, endorsement eller andra typer av Brand Alliances – nämligen inom personal-/HR-området. Kanske dags att ändra ...

Läs mer

Vi ser det överallt…

Ni vet den där upplevelsen när man precis köpt en vit bil och bara ser andra vita bilar på gatan. Eller då man väntar barn och bara ser andra gravida på bussen. Precis detta upplever vi på Tango Brand Alliance nu efter vårt namnbyte i somras. Överallt ser vi Brand Alliances… Naturligtvis är detta, precis ...

Läs mer

Skräddarsytt passar alltid bäst

”Den här kostymen är inte bara blå, den har kavaj med innerfickor och byxor med hela två ben. Du kan använda den i åtminstone tre år och förresten ger jag dig ett bra pris just nu innan sommaren. Och den ser ju ut att passa dig perfekt, ska du inte slå till nu?” Tänk om ...

Läs mer

Arkivnavigering