All Aboard?
11 oktober, 2010
Sponsring som kommunikationsmetod är ung. Även om de första stapplande stegen togs tidigare, så är det allmänt vedertaget att sponsringen ”kom ut” i samband med OS i Los Angeles 1984 (då invånarna i Montreal nästan dukat under av skattehöjningar efter OS 1976). Sedan dess har utvecklingen gått i rasande fart och det ser inte ut som att utvecklingskurvan mattas av. Frågan som vi ställer oss är om…
Onyttan i dagens kommunikation
7 september, 2010
Mitt tålamod med kommersiell TV är slut. Reklamavbrotten har gett mig en handskprydd örfil för sista gången. Varför? Det skall jag berätta. Precis när mitt favoritprogram på en av de största svenska kommersiella TV-kanalerna börjar bli intressant är det dags att bli upplyst om att programmet ”presenteras” av ett byggvaruhus, varpå ett långt reklamuppehåll följer. Sedan kör kanalen samma…
Dags att hylla VD-sponsringen!
2 juli, 2010
För många av oss i sponsringsbranschen har termen VD-sponsring varit som ett rött skynke. Hur många gånger har vi inte fått höra att sponsring bara är VD:s lekstuga. Eller att någon chef är så intresserad av en viss sport att man sponsrar bara därför – och sen blir andra sittande med kostnader för aktivering utan någon budget. Vi har nu slagits av tanken att det kanske inte är så dumt med…
Intet nytt under solen, eller?
27 maj, 2010
I branschpress såväl som i affärspress står att läsa om den nya trenden inom sponsring; Att sponsra band och artister. Vi på Tango ställer oss lite frågande till nyhetsvärdet i att sponsra eller samarbeta med ett band, en grupp eller en artist. Däremot ser vi ett nyhetsvärde i hur det görs och vi ser även utmaningar följa i det spåret som är värda att belysa. Under vintern och våren har det…
Gå inte över ån efter vatten!
1 mars, 2010
Vi skriver mars 2010... ...och ett begrepp som Experience Marketing har verkligen spritt sig i kommunikationskretsar. En följd av detta är att alltfler företag pratar om, agerar som, och en del till och med erbjuder sina kunder ”något mer” än bara sin produkt eller tjänst. Vi på Tango applåderar utvecklingen eftersom vårt arbete till mångt och mycket handlar just om att skapa detta ”något mer”.…