Sponsorerna svek, så vi fick inte ihop budgeten…
16 februari, 2012
Har ni någonsin hört eller läst ovanstående rad i media när ett evenemang eller en idrottsförening drabbas av ekonomiska bakslag? Är ni förvånade över uttrycket? Finns det någon sanning i det? Vår mening är att det oftast är en efterhandskonstruktion, ett sätt att bortförklara att man faktiskt inte gjort sitt jobb så bra som man borde… I dagarna har vi sett flertalet artiklar om att de två…
Hej Tomten, det är jag igen!
19 december, 2011
Det är den där tiden på året igen. En tid för eftertanke och en tid för att önska sig saker inför framtiden. Jag har några saker jag funderat på som du kanske har möjlighet att ordna till under det kommande året. Det är inga stora grejor, men det skulle underlätta för mig och för alla mina branschkollegor om du fick lite ordning på det här. Ja, du vet ju att jag fortfarande jobbar med sponsring…
Paradigmskiftet från 4 P till 1 P!
22 november, 2011
1960 lanserades teorin om att en marknadsföringsstrategi kunde sammanfattas i fyra enkla P:n (Product, Price, Place och Promotion). Sedan dess har 4 P-teorin gått som en röd tråd i de flesta marknadsföringssammanhang; gärna hand i hand med ett antal traditionella marknadsföringsprofeter som Philip Kotler. Men nu är det slut med det! Eller…? Jens Martin Skibsted och Rasmus Bech Hansen…
Ettor och nollor, det är socialt det!
2 november, 2011
Facebook. Twitter. Youtube. FanFedr. Tumblr. Google+. Macroblogs. Microblogs. Listan på digitala platser där man kan mötas och utbyta erfarenheter och upplevelser kan göras ännu längre och troligen så växer den i samma takt som jag skriver denna krönika. Vi är alla mer eller mindre engagerade i sociala medier och den digitala sociala framtiden ser verkligen ljus ut. Men för vilka är den ljusast…
Sponsring eller icke-sponsring, det är frågan
26 augusti, 2011
Kända personer har länge använts i reklam för att marknadsföra ett företags produkter eller tjänster. Vad som är märkbart idag är ändå den omfattning i vilken företag använder kända talespersoner/ambassadörer för att ge ny mening åt redan existerande produkter och på så sätt sticka ut från mängden. Detta beror också så klart till viss del på människors ökade intresse och fixering vid kända…