Employer branding + Sponsring = Sant!

I förra veckan hörde och läste vi om hur unga människor bryr sig mindre om klimatet och politik än för bara några år sedan. Beskedet kom i media samma dag som Ungdomsbarometern släppte sin årliga rapport som tar tempen på attityder, beteenden, vanor, åsikter och tankar hos svenska 15-24-åringar. Detta i ett läge då världen präglas av kriser, ekonomin är ansträngd och anställningsklimatet tufft.…

Läs mer

Låg kunskap ett hot mot ett levande samhälle

Är kulturmänniskor en bortskämd samhällselit, eller kan kulturen, utöver sitt egenvärde, faktiskt vara ett verktyg för att komma till rätta med många av de problem vi har i samhället idag? I höst har diskussionens vågor gått höga om kulturens ekonomiska förutsättningar och vi anar en förväntan på ökat ansvar från näringslivets sida. Men förstår verkligen de som pekar med hela handen vad de själva…

Läs mer

Låt hjärtat vara med

Vi måste prata om det faktum att Wrexham AFC – en walesisk fotbollsklubb i brittiska femtedivisionen – den senaste veckan fullständigt dominerat fotbollssnacket världen över. Utan dagens digitala samhälle hade det naturligtvis inte varit möjligt, men kärnan i historien är ändå den lokala fotbollen, ett par ägare med helt andra ambitioner än oligarker och oljeländer i Premier League, samt en…

Läs mer

På spaning efter den tid som kommer

Vem hade trott, för i runda slängar 900 dagar sedan, att vi skulle behöva uppleva så många omvälvande världskatastrofer under vår livstid? När vi nu kommer tillbaka efter välbehövliga ledigheter, känns det i luften som att många ändå börjar blicka framåt efter ett par riktigt tuffa år. Ett närbeläget krig och mycket ovisshet finns kvar och påverkar oss alla på ett eller annat sätt, men i dialog…

Läs mer

Utan en uppdaterad karta är risken stor att hamna vilse

”Kan du vara snäll att berätta vilken väg jag ska ta härifrån”, sa Alice. ”Det beror ganska mycket på vart du vill komma”, svarade Chesire-katten leende. ”Det spelar inte så stor roll var jag hamnar….” ”Men då spelar det ju heller ingen roll vilken väg du tar!” Denna lilla korta ordväxling ur sagan Alice i Underlandet är väldigt tänkvärd när det gäller arbetet med Brand Alliances – och övrig…

Läs mer