Skattelättnader för sponsring utreds – inte en dag för tidigt!

I måndags kom nyheten att Regeringen beslutat om tilläggsdirektiv i den utredning som ska se över skatteincitament för juridiska personers gåvor till ideell verksamhet. Lite liknande allas vår personliga avdragsmöjlighet att donera privata pengar till utvalda insamlingsorganisationer. Utredaren kommer nu parallellt att se över om avdragsrätt, eller andra skattelättnader, för sponsring också ska…

Läs mer

Allt vad ni vill att människorna skall göra mot er…

Hållbarhet och samhällsansvar blir allt viktigare för näringslivet att förhålla sig till. Trycket kommer både från konsument- och arbetsmarknaden, samt inte minst från finanssektorn. Det pratas ofta om aktiviteter inom DEI (Diversity, Equity, Inclusion – dvs mångfald, rättvisa, inkludering) som en viktig del i hur företagen verkar både som arbetsgivare och inom närsamhället. Och vi ser allt fler…

Läs mer

Elden har slocknat, men lärdomarna lever kvar

Något omtumlad återvänder man till jobbet efter de senaste två veckornas OS-bubbla. Vi har fått se tidernas bästa OS med den fantastiska invigningen längs floden Seine, samt fascinerande arenaval vid eller till och med inne i Paris alla fantastiska byggnader och monument. Ett fokus på hållbarhet fanns också genom att till exempel minimera nybyggnationer och att ha ett lika stort antal män som…

Läs mer

En tredjedel av svensk sponsring går uttalat till hållbarhetsfrågor

Omsättningssiffrorna för den svenska sponsringsmarknaden 2023 presenterades under förra veckan. Vi visste redan att det gått rätt hyggligt med en uppgång på 2,2% när den totala reklammarknaden endast ökade 0,1%. Men en ny frågeställning var – åtminstone i våra ögon – ändå det mest uppseendeväckande. För första gången hade en fråga ställts om hur stor del av sponsringsintäkterna som…

Läs mer

Sponsorer kan bidra med annat än pengar

Den svenska artisten Meja blev världsberömd (åtminstone i Japan) när hon 1998 sjöng ”All ’bout the money”. Men jag skulle vilja peka på att detta verkligen INTE gäller inom världen av sponsring, samarbeten och varumärkesallianser. Visst är en kontant summa alltid attraktiv, men tänk vilken direkt nytta många företag kan göra i dessa samarbeten. Dels med sina resurser avseende marknadsföring,…

Läs mer