Se sponsringens fulla kraft – särskilt i tider av oro
19 maj, 2025
När stormen blåser som värst är det tryggast att ducka. Så kan det nog förefalla även inom näringslivet. Men i turbulenta tider behövs både den stabila rösten och aktiv handling – just då behövs sponsringens fulla potential. Bra sponsring handlar inte bara om synlighet, det handlar om att vara med och göra något som faktiskt spelar roll. Företagen har chansen att visa att de menar allvar och på…
Det finns skäl att kalla en spade för en spade
23 januari, 2025
Igår onsdag kom den glädjande nyheten om finansieringen som möjliggör Kungliga Operans efterlängtade tillbyggnad. Ett innerligt grattis till Operans verksamhet, medarbetare, tidigare kollegor samt inte minst allmänheten som får ta del av verksamheten innanför och ibland utanför husets väggar. Denna välkomna nyhet erbjuder också chansen att reda ut begreppen – det som i viss media benämns som…
Sponsringen är död, länge leve sponsringen – och CSRD!
18 november, 2024
Från och med i år har svenska företag, likväl som företag i samtliga övriga EU-länder, nya direktiv att förhålla sig till. Det är CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) som blivit en ny del av företagens vardag genom beslut i EU-parlamentet. Låter det spännande? Nja, men vi tror faktiskt att detta kan ÖKA betydelsen av vårt område väsentligt, både på företagssidan och bland de…
Skattelättnader för sponsring utreds – inte en dag för tidigt!
6 november, 2024
I måndags kom nyheten att Regeringen beslutat om tilläggsdirektiv i den utredning som ska se över skatteincitament för juridiska personers gåvor till ideell verksamhet. Lite liknande allas vår personliga avdragsmöjlighet att donera privata pengar till utvalda insamlingsorganisationer. Utredaren kommer nu parallellt att se över om avdragsrätt, eller andra skattelättnader, för sponsring också ska…
Allt vad ni vill att människorna skall göra mot er…
17 oktober, 2024
Hållbarhet och samhällsansvar blir allt viktigare för näringslivet att förhålla sig till. Trycket kommer både från konsument- och arbetsmarknaden, samt inte minst från finanssektorn. Det pratas ofta om aktiviteter inom DEI (Diversity, Equity, Inclusion – dvs mångfald, rättvisa, inkludering) som en viktig del i hur företagen verkar både som arbetsgivare och inom närsamhället. Och vi ser allt fler…