Elden har slocknat, men lärdomarna lever kvar
15 augusti, 2024
Något omtumlad återvänder man till jobbet efter de senaste två veckornas OS-bubbla. Vi har fått se tidernas bästa OS med den fantastiska invigningen längs floden Seine, samt fascinerande arenaval vid eller till och med inne i Paris alla fantastiska byggnader och monument. Ett fokus på hållbarhet fanns också genom att till exempel minimera nybyggnationer och att ha ett lika stort antal män som…
En tredjedel av svensk sponsring går uttalat till hållbarhetsfrågor
4 juni, 2024
Omsättningssiffrorna för den svenska sponsringsmarknaden 2023 presenterades under förra veckan. Vi visste redan att det gått rätt hyggligt med en uppgång på 2,2% när den totala reklammarknaden endast ökade 0,1%. Men en ny frågeställning var – åtminstone i våra ögon – ändå det mest uppseendeväckande. För första gången hade en fråga ställts om hur stor del av sponsringsintäkterna som…
Sponsorer kan bidra med annat än pengar
20 maj, 2024
Den svenska artisten Meja blev världsberömd (åtminstone i Japan) när hon 1998 sjöng ”All ’bout the money”. Men jag skulle vilja peka på att detta verkligen INTE gäller inom världen av sponsring, samarbeten och varumärkesallianser. Visst är en kontant summa alltid attraktiv, men tänk vilken direkt nytta många företag kan göra i dessa samarbeten. Dels med sina resurser avseende marknadsföring,…
Hög tid att bjuda in näringslivet!
6 maj, 2024
Jag minns med nostalgi när jag nu för exakt 12 år sedan startade min bana på Tango. Redan några år tidigare verkade jag för extern finansiering och samarbeten på en anrik kulturhögborg i vår huvudstad. På den tiden samlades kollegor från en handfull liknande verksamheter i ett nätverk, var och en ensam i respektive organisation om de angelägna frågorna om näringslivssamarbeten. Då denna typ av…
Varför tar inte fler sponsorer tag i sina strategiska val?
6 mars, 2024
Vårt företag har jobbat med strategisk rådgivning inom sponsringsområdet, eller med Brand Alliances som vi själva valt att beskriva det, under drygt 25 år nu. Det är ett fantastiskt roligt, stimulerande och utvecklande jobb. Under denna långa tid har vi ändå ibland undrat varför sponsring fortfarande sätts på undantag och används som ett nischverktyg av företagen. När alla hållbarhetsmål nu ska…