Sponsring, samarbeten eller innovation? Bara business as usual!

Under Stockholm Fashion Week som precis avslutades fick vi här i Sverige ett smakprov på en trend som är väldigt tydlig globalt sett; mode och teknik blir alltmer sammanflätade. I ett nära partnerskap mellan Stockholm Fashion Week, Tele2 och designern Ida Klamborn – under namnet Democratic front row -  gjordes en insats för att ta mode i allmänhet, front row-upplevelsen i synnerhet, ut till alla…

Läs mer

Går du i mål med sponsringen i årets bokslut?

Snart är året till ända och därmed är det även dags för de flesta aktiebolag att summera året som gått och berätta om det för aktieägarna på bolagsstämman. Sponsring ökar fortfarande som kommunikationsmetod, men samtidigt används det ofta på ett mindre strategiskt sätt än annan kommunikation. Vi har alla sett varnande exempel valsa runt i pressen, och ser det därför som givet att många företags…

Läs mer

Gen C – en målgrupp präglad av beteenden, inte av demografi

Generation X, Generation Z, Generation We, The Millennials. Hur många beskrivningar har vi inte det senaste decenniet hört som velat klumpa samman en ung, hyperintresant målgrupp för företag och hugade annonsörer? Grundtanken i de flesta beskrivningar har dock dragit åt det traditionella demografiska hållet, med en tonvikt på när målgruppen varit född – även om en hel del beskrivande…

Läs mer

Företagssamarbeten – djävulens påfund eller en briljant möjlighet?

Många gånger målas de allra mest negativa rubriker upp i media om sponsring och företagssamarbeten. Det handlar om kapitalets intrång, övertramp på ansvarsområden, personliga förmåner som blivit fel utnyttjade, eller multinationella företag som klampar in på skolans område. Men varför lyssna blint till detta svartmålande? Företagssamarbeten kring publika aktiviteter är här för att stanna. Varför…

Läs mer

Ett idrottsförbund på glid?

Vi är mitt uppe i skidsäsongen där det alpina VM:et och hemma-VM i längd står för dörren. Förväntningarna på såväl det alpina som längdlandslaget är högt ställda och vi vintersportälskare har en härlig tid just nu. Men, utifrån en sponsorkonsults synvinkel sker det saker som grusar de välpreparerade spåren en del. Jag tänker då på McDonald´s inträde som ”En lite alltför stolt sponsor” till både…

Läs mer