Är det verkligen sponsorerna som sviker?

Det är inte alla gånger lätt... ...att som sponsor handskas med media. De gånger man vill ha publicitet och fokus på sina projekt vänder journalisterna raskt bort blicken från dessa ruskiga, kommersiella saker. Men lika snabbt finns de på plats för att berätta om hur sponsorerna sviker allehanda föreningar och evenemang inom såväl sport som kultur. De senaste veckorna har vi bl a kunna läsa om…

Läs mer

Jag är trött på straffsparkar i pausen !

Under den fantastiska sommaren 2002... ...kommer ca 1,8 miljoner svenskar att ha besökt någon av de ca 180 allsvenska fotbollsmatcher som spelas under året. I vinter drar ishockeyns Elitserie till sig lika många människor under sina ca 350 matcher. Som fotbollssupporter följer jag naturligtvis mitt lag från den säsongsplats som varit min de senaste åren. Utöver mig finns förmodligen ett stort…

Läs mer

Utvärderingar och effektmätningar – ett svart hål

”Det går inte att mäta effekterna av sponsring och events.” Har ni hört det förr? Jo, jag kunde väl tro det. För detta är en av de mest utbredda villfarelserna när det gäller event- och sponsringsområdet. Men det är en helt felaktig uppfattning som vi gemensamt måste hjälpas åt att ta död på. Sanningen är istället att det möjligen är svårt att mäta effekterna, men då endast om man inte riktigt…

Läs mer

Kan vi skapa en gemensam branschorganisation?

Första veckan i mars... ...var en intensiv bransch- och mingelvecka för mångas del. Först Eventföreningens (EFs) årsmöte följt ett par dagar senare av Sponsringsföreningens (SFs) prisutdelning av Gyllene Hjulet 2001. Två evenemang som satte spår i bakhuvudet på oss som var där. På Gyllene Hjulet belönades humansponsringsprojektet Mission Manpower som årets bästa sponsringsprojekt (mer info på…

Läs mer

Min önskelista

Hej Tomten, kanske är det lite för sent att lämna in en önskelista just nu, men eftersom det är en del saker här som nog tar lite tid för dig att fixa kan vi väl se det som att jag är ute i god tid inför nästa jul istället! Som du vet jobbar jag ju med sponsrings- och eventfrågor och det är något som har blivit allt mer populärt hos många företag de senaste åren. Men trots att det snabbt blivit…

Läs mer