Strategisk Sponsring

Lite inspiration när frihetens portar slås upp

Wohooo, äntligen vänder det! Förra veckan meddelade Regeringen och Folkhälsomyndigheten att i princip alla restriktioner kring pandemin nu tas bort. Det blir fritt fram att fylla fotbollsarenorna igen. Teatrarna får spela för fulla hus och musikturnéerna får börja rulla igen. Det är inte längre farligt att dansa på ett serveringsställe och vi får till och ...

Läs mer

Välkommen Avicii Arena!

I onsdags lanserades ett av de mer framsynta sponsorskapen på den svenska marknaden. Ett namnbyte gjordes på den arena som i folkmun kallas Globen. Efter att sedan 2008 haft det officiella namnet Ericsson Globe, plockades denna skylt bokstavligt ner och istället uppstod Avicii Arena. Trots att inget företag nu får ha namnet ”på taket” finns ...

Läs mer

Ett helvetesår är till ända – vad väntar nu?

I veckan var det precis ett år sedan WHO förklarade COVID-19 som en pandemi, dvs en sjukdom spridd över HELA världen. Alla har vi upplevelser och erfarenheter från det gångna året. Från de allra mest tragiska händelser med vänner och släktingar som lämnat oss, ner till småsint irritation över att inte få gå ut och ...

Läs mer

Jaha, vad händer nu då…?

Hur många gånger har vi inte hört om en fjärils vingslag som sätter saker i rullning runt hela vår värld? Vintern 2020 var det istället några fladdermusvingar som orsakade de enorma förändringar vi alla har fått kännas vid. I Sverige nu i närmare ett halvårs tid, och det verkar som att vardagen som vi upplevde ...

Läs mer

En dag som gjord för eftertanke

11 september. Ett datum som klingar lite extra obehagligt i våra öron på grund av terrorattacken på World Trade Center, samt mordet på utrikesminister Anna Lindh samma datum två år senare. Man får anledning att reflektera över vilka krafter som påverkar vår omvärld och om vi själva kan göra något för att förbättra den. Talesättet ...

Läs mer

För att nå nästa generation, vem ska du egentligen prata med då?

Att nå och kommunicera med ungdomar är lockande för de flesta företag. Tonåringar och unga vuxna är intressanta då de just nu etablerar konsumtionsmönster som många gånger är mycket långvariga. Och visst är det intressant att då försöka nå alla Millennials…..eller stopp nu ett tag! De vi kallar Millennials är ju gruppen födda 1980-1995 (den ...

Läs mer

Tango on Tour – en internationell spaning

Minns ni att det nyss var millennieskifte? Och nu är det bara ett halvår innan vi kliver in i 2020-talet…. Möjligheterna att kommunicera blir allt fler och lösningarna allt komplexare. Det är hart när omöjligt för en kommunikationschef att idag ha djupare förståelse för alla kanaler man förfogar över och att ha en komplett bild ...

Läs mer

En historisk julkaramell

När Erik XIV år 1560 ärver tronen efter sin far, landsfadern Gustav Vasa, är det helt avgörande att han lyckas befästa för hela sin omgivning att det är han själv och ingen annan som är den rätta och äkta kungen. Vasaätten är ung och stundtals omstridd, och hävdelsebehovet därmed ytterst stort. Kung Erik gör därför ...

Läs mer

Jämställd sponsring är ett svårt begrepp att förhålla sig till

Det har nyss varit val och även om det inte varit den största valfrågan så har orden ”jämställd sponsring” åter förekommit i diskussionerna. Denna etikett seglade upp för cirka ett år sedan och pekar främst på missförhållandena inom svensk idrott där män årligen beräknas få 2,9 miljarder kronor mer än kvinnor (enligt IEC; Idrottsekonomiskt Centrum). ...

Läs mer

Tänk efter före

Innan du ingår ett samarbete – fundera, FÖR DIN EGEN SKULL, på varför du gör det. Det kan tyckas självklart men ändå träffar vi ofta på både företag och organisationer som faktiskt inte vet varför de har inlett sina varumärkessamarbeten. Om du inte vet vart du är på väg, då vet du ju inte hur ...

Läs mer

Arkivnavigering

1 2 3 9