Sponsorförsäljning

Krogkulturen kommer till stan

I dagarna har området kring Kungliga Operan i Stockholm invaderats av kranar och byggarbetare som arbetar febrilt under nattetid. Arbetet kommer att resultera i en av de mest spännande och spektakulära händelser i Stockholms historiska kärna under senare år. Uppe på operahusets tak uppförs just nu en supersnygg glaspaviljong med Stockholms bästa utsikt under några ...

Läs mer

Diggi-diggi-ding-ding-ding, här glider Kingen in

Precis hemkomna från ”The 29th IEG Annual Sponsorship Conference” – världens största i sitt slag med ca 1400 deltagare – kan vi konstatera att årets ledord inte var särskilt förvånande. Att ”Content is King” har vi förvisso hört förr, men detta i kombination med den enormt starka tillväxten av sociala media, möjligheten att ge premiumservice ...

Läs mer

Sponsorerna svek, så vi fick inte ihop budgeten…

Har ni någonsin hört eller läst ovanstående rad i media när ett evenemang eller en idrottsförening drabbas av ekonomiska bakslag? Är ni förvånade över uttrycket? Finns det någon sanning i det? Vår mening är att det oftast är en efterhandskonstruktion, ett sätt att bortförklara att man faktiskt inte gjort sitt jobb så bra som man ...

Läs mer

Ettor och nollor, det är socialt det!

Facebook. Twitter. Youtube. FanFedr. Tumblr. Google+. Macroblogs. Microblogs. Listan på digitala platser där man kan mötas och utbyta erfarenheter och upplevelser kan göras ännu längre och troligen så växer den i samma takt som jag skriver denna krönika. Vi är alla mer eller mindre engagerade i sociala medier och den digitala sociala framtiden ser verkligen ...

Läs mer

Sätt P för sponsringsmisstagen!

Julen är snart både här och över, så vad passar väl bättre i dessa dagar än att göra sin egen önskelista? Vi hoppas ju på att alla och envar själva har förståelse nog att utveckla sina sponsringsprojekt. Men skulle de ändå behöva hjälp så kanske en vädjan till Tomten är det enda sättet som återstår… ...

Läs mer

Hur ska rättighetsinnehavarna bäst klara konjunktursvackan?

Vi skrev nyligen… …en krönika om hur lågkonjunkturen påverkade företagens sponsringsbeslut. För att följa upp och balansera denna, vill vi här ge några tips på vad rättighetsinnehavarna kan göra nu. Många av dem är oroliga och medierapporter om ”sponsorer som sviker” förekommer här och där. Olika rättighetsinnehavare har kommit olika långt hur de ska paketera och sälja ...

Läs mer

Äntligen festivaldags – Men hur mår festivalerna i Sverige?

Sommaren står för dörren… …och med den alla musikfestivaler. Musikinriktningen varierar från festival till festival, men de flesta har i vart fall en gemensam nämnare; svårigheten att koppla samarbetspartners till festivalen. Men detta tror vi att man kan råda bot på. Med en finanskris som övergått i en lågkonjunktur djupare än depressionen på 30-talet så ...

Läs mer

Hur mycket ska de sponsrade egentligen tåla?

Vi har den senaste tiden… …matats med nyheter om hur Hammarby Fotbolls sponsorer borde markera sitt missnöje och dra sig ur sina samarbeten med föreningen. Detta efter att saker för tredje gången på kort tid kastats in på planen under en match. Många menar att det är oacceptabelt att inte klubben kan sköta säkerheten och ...

Läs mer

Leker du Följa John eller letar du en egen väg?

Vissa målgrupper… …är särskilt attraktiva för ett stort antal företag. Bland dem finns förstås de trendkänsliga ungdomarna, de unga vuxna med dubbla hushållsinkomster att spendera och olika grupper av beslutsfattare inom näringslivet. För att kommunicera med dessa måste du alltid ta dig igenom en djungel av kommersiella och informativa budskap i deras vardag. Men ett ...

Läs mer

Ett kungarike för ett känt ansikte

Media skapar idag… …fler kändisar än någonsin – på gott och ont – genom sin intensiva bevakning av den breda underhållningsindustrin. Detta område växer allt snabbare genom idrott, musik, film, internet, spel etc. Det skapas allt fler möjligheter att finna en intressant partner för dina kommersiella önskemål, där inte bara idrotten numer står för de ...

Läs mer

Arkivnavigering