Alla Trendspaningar

Gå inte över ån efter vatten!

Vi skriver mars 2010… …och ett begrepp som Experience Marketing har verkligen spritt sig i kommunikationskretsar. En följd av detta är att alltfler företag pratar om, agerar som, och en del till och med erbjuder sina kunder ”något mer” än bara sin produkt eller tjänst. Vi på Tango applåderar utvecklingen eftersom vårt arbete till mångt ...

Läs mer

Olympiska rättigheter eller skyldigheter?

Det är vårväder i Vancouver… …samtidigt som de 21:a olympiska vinterspelen ska sparka igång. För invigningsceremonin är detta inget problem då denna för allra första gången kommer att hållas inomhus. Men till delar av de alpina anläggningarna har snön den senaste veckan fraktats per lastbil och helikopter för att tävlingarna alls ska kunna genomföras. Detta ...

Läs mer

Snart är Nyår här – vi ger ett tidigt nyårslöfte!

Många av våra krönikor… …på senare tid har kommit att handla om hur sponsorer och/eller rättighets-innehavare kan bli bättre på att göra si eller bättre på att göra så. Nu har turen kommit till att granska oss själva, det vill säga skrået sponsringskonsulter. Självklart med samma objektivitet som tidigare. När vi sponsringskonsulter träffar potentiella kunder, ...

Läs mer

Hur ska rättighetsinnehavarna bäst klara konjunktursvackan?

Vi skrev nyligen… …en krönika om hur lågkonjunkturen påverkade företagens sponsringsbeslut. För att följa upp och balansera denna, vill vi här ge några tips på vad rättighetsinnehavarna kan göra nu. Många av dem är oroliga och medierapporter om ”sponsorer som sviker” förekommer här och där. Olika rättighetsinnehavare har kommit olika långt hur de ska paketera och sälja ...

Läs mer

Dåliga tider – nya möjligheter för alla sponsorer?

Lågkonjunkturen rasar som bäst… …och marknadsinvesteringarna under 2009 har bromsats in. Sponsring och events har självklart även de påverkats, men kanske i en annan grad än flera traditionella media. Å andra sidan är det just nu inte helt lätt att sälja nya huvudsponsorskap till ett nytt evenemang. Men resonerar sponsorerna rätt då de avböjer förslagen? Olika företag ...

Läs mer

Dags att gå till botten med sponsring som affärsstrategisk plattform

När Volvo Ocean Race-flottan… …nu lättar ankar från Stockholm och styr mot St Petersburg, står vi kvar på kajen och funderar kring det världsprojekt vi fått se en glimt av.  Allt fler företag väljer att bättre kontrollera sin sponsring eller event marketing genom att äga själva rättigheten. Eller skapa ett joint venture-liknande samarbete med en ...

Läs mer

Äntligen festivaldags – Men hur mår festivalerna i Sverige?

Sommaren står för dörren… …och med den alla musikfestivaler. Musikinriktningen varierar från festival till festival, men de flesta har i vart fall en gemensam nämnare; svårigheten att koppla samarbetspartners till festivalen. Men detta tror vi att man kan råda bot på. Med en finanskris som övergått i en lågkonjunktur djupare än depressionen på 30-talet så ...

Läs mer

Sponsring i lågkonjunktur – starkare än någonsin!

I artiklar och debatter… …hörs i dagarna att sponsring (och event) kommer få det svårt i den rådande lågkonjunkturen. Vi tror att detta är felaktigt! Under 90- och 00-talens nedgångar i ekonomin har sponsring stått sig väl och snarare ökat. Dagens lågkonjunktur är förvisso något alldeles extra, men vi påstår att välplanerad sponsring kommer att ...

Läs mer

Hand i hand för en bättre värld!

Det lackar mot jul… …och som brukligt är nuförtiden blir de inkommande digitala julkorten fler och fler från näringslivet. Antalet företag som stolta meddelar att de i år inte skickar ut några julkort, utan istället skänker alla julkorts-/julklappspengar till en humanitärorganisation, är nästan lika många som Vintergatans stjärnor. Men att göra rätt kan ändå bli ...

Läs mer

Det är hög tid att vi återtar vårt eget branschnamn!

Alla som arbetar… …med sponsring har säkert ett otal gånger mötts av missförstånd, okunskap, slarviga uttryck och rent förakt när vi berättat vad vi jobbar med. Ordet ”sponsring” har närmast oförskyllt fått en negativ klang i dagens medielandskap – ett förhållningssätt som faktiskt är helt unikt för oss här i Sverige. Ingen annanstans i världen ...

Läs mer

Arkivnavigering