Alla Trendspaningar
Paradigmskiftet från 4 P till 1 P!
1960 lanserades teorin om att en marknadsföringsstrategi kunde sammanfattas i fyra enkla P:n (Product, Price, Place och Promotion). Sedan dess har 4 P-teorin gått som en röd tråd i de flesta marknadsföringssammanhang; gärna hand i hand med ett antal traditionella marknadsföringsprofeter som Philip Kotler. Men nu är det slut med det! Eller…? Jens Martin Skibsted ...
Läs merEttor och nollor, det är socialt det!
Facebook. Twitter. Youtube. FanFedr. Tumblr. Google+. Macroblogs. Microblogs. Listan på digitala platser där man kan mötas och utbyta erfarenheter och upplevelser kan göras ännu längre och troligen så växer den i samma takt som jag skriver denna krönika. Vi är alla mer eller mindre engagerade i sociala medier och den digitala sociala framtiden ser verkligen ...
Läs merNu är det allvar om ni menar allvar!
Nyligen hemkomna från IEG:s stora sponsringskonferens i Chicago och med tävlingen Gyllene Hjulet i färskt minne tänkte vi skriva några rader om ämnet äkthet, trovärdighet eller om du vill: autenticitet. Att detta var ämnet framför andra i Chicago råder inget tvivel om och när sedan Skandia förärades med ett specialpris på Gyllene Hjulet för sitt ...
Läs merSolsidan eller skuggsidan?
Solsidans framgång, i samspel med utökade lagliga möjligheter, har fått fart på diskussionen om produktplacering (eller tv-sponsring som också används som begrepp) och värdet av detta. Såväl det monetära som det kommunikativa värdet. Vi ger här vår input i diskussionen och gör det med Solsidans ”erkända” partners som exempel. Produktplacering som vi känner den till ...
Läs merSätt P för sponsringsmisstagen!
Julen är snart både här och över, så vad passar väl bättre i dessa dagar än att göra sin egen önskelista? Vi hoppas ju på att alla och envar själva har förståelse nog att utveckla sina sponsringsprojekt. Men skulle de ändå behöva hjälp så kanske en vädjan till Tomten är det enda sättet som återstår… ...
Läs merVilka vågar ta en annan väg?
Franska Fotbollsförbundet betalade nyligen tillbaka € 4,5 miljoner till sina huvudsponsorer som kompensation för att Frankrike åkte ur VM redan i grundspelet. Samtidigt har Bank of America i sina sponsoravtal upprättat en beräkningsmodell som gör rättighetssumman flexibel – slutsumman bestäms efter hur uppsatta, tydliga mål nåtts, men även hur rättigheten som sådan presterar. Är Pay ...
Läs merAll Aboard?
Sponsring som kommunikationsmetod är ung. Även om de första stapplande stegen togs tidigare, så är det allmänt vedertaget att sponsringen ”kom ut” i samband med OS i Los Angeles 1984 (då invånarna i Montreal nästan dukat under av skattehöjningar efter OS 1976). Sedan dess har utvecklingen gått i rasande fart och det ser inte ut ...
Läs merOnyttan i dagens kommunikation
Mitt tålamod med kommersiell TV är slut. Reklamavbrotten har gett mig en handskprydd örfil för sista gången. Varför? Det skall jag berätta. Precis när mitt favoritprogram på en av de största svenska kommersiella TV-kanalerna börjar bli intressant är det dags att bli upplyst om att programmet ”presenteras” av ett byggvaruhus, varpå ett långt reklamuppehåll följer. ...
Läs merDags att hylla VD-sponsringen!
För många av oss i sponsringsbranschen har termen VD-sponsring varit som ett rött skynke. Hur många gånger har vi inte fått höra att sponsring bara är VD:s lekstuga. Eller att någon chef är så intresserad av en viss sport att man sponsrar bara därför – och sen blir andra sittande med kostnader för aktivering utan ...
Läs merIntet nytt under solen, eller?
I branschpress såväl som i affärspress står att läsa om den nya trenden inom sponsring; Att sponsra band och artister. Vi på Tango ställer oss lite frågande till nyhetsvärdet i att sponsra eller samarbeta med ett band, en grupp eller en artist. Däremot ser vi ett nyhetsvärde i hur det görs och vi ser även ...
Läs mer