Effektmätningar är så 2014

Känner ni att det fortfarande är motigt att få igenom bra kommunikationsidéer hos ledningen, de frågar bara vad det ger? Får du hela tiden kämpa för att behålla din budget? Ni konsulter, är det verkligen köparen som aldrig förstår vad som är bra för honom/henne? Kanske är det dags för oss alla att rannsaka oss själva för att se om det vi dagligen håller på med faktiskt ger några konkreta…

Läs mer

Sponsringen som sällan är någon sponsring

God fortsättning och allt som hör därtill. Hoppas att du liksom jag fick tillfälle till en skön ledighet och möjlighet att ladda upp nu inför det nya året. Eftersom jag tillbringade de lediga dagarna hemma i Sverige och inte i något ökenemirat eller på en strand i Sydostasien, fick jag tillfälle att njuta av de svenska TV-kanalernas utbud. Efter detta är insikten slående – här förekommer ofta en…

Läs mer

Lojalitet – den bortglömda grundstenen för sponsring

Hur arbetar du med dina sponsringsaktiviteter? Har du bra koll på vilka målgrupper dina sponsringsobjekt egentligen attraherar? Vet du att dina sponsorer söker just de kundgrupper som era fans består av? Har någon av er ens brytt er om att göra någon matchning om detta innan sponsringen startade? Ett av sponsringens allra starkaste verktyg är dess förmåga att bygga preferenser och lojalitet bland…

Läs mer

We need to write the new rules

Är du en av dem som vågar vara med och förändra gränserna för dagens företag och deras marknadskommunikation? Jag hoppas att du är det, men tyvärr är det fortfarande alltför många som inte vågar ta ut svängarna. Som fortfarande tänker innanför ramarna. Som tycker det är bekvämt att vara kvar i sin ”comfort zone”. Men hur många av dessa företag kommer att överleva i dagens allt tuffare konkurrens?…

Läs mer

Kommunen, Sveriges största sponsor?

Knappt hade Uppdrag Gransknings TV-program om Leksands IF, eller snarare Leksands Kommun, fallit i glömska förrän nästa idrottsklubb och kommun (Mora) kommer fram som de som inte kunde räkna. Det verkar inte finnas något slut på föreningar eller klubbar som är på obestånd och frågan är hur det kommit sig. Är det ett resultat av extremt obegåvad ekonomisk skötsel, vilket det ju verkar som vid en…

Läs mer