Aktivering

Välkommen du nya värld!

Sponsring. Inget konstigt i det ordet, eller? Du vet vad det innebär, eller hur? Att någon på ett företag som gillar ett fotbollslag eller segling ger en massa pengar till sina favoriter… Kanske inte ändå. Kanske ligger det lite mer i det gamla välkända ordet, där företag alltmer börja använda samarbeten och varumärkesallianser som kraftfulla plattformar ...

Läs mer

Effektmätningar är så 2014

Känner ni att det fortfarande är motigt att få igenom bra kommunikationsidéer hos ledningen, de frågar bara vad det ger? Får du hela tiden kämpa för att behålla din budget? Ni konsulter, är det verkligen köparen som aldrig förstår vad som är bra för honom/henne? Kanske är det dags för oss alla att rannsaka oss ...

Läs mer

Sponsringen som sällan är någon sponsring

God fortsättning och allt som hör därtill. Hoppas att du liksom jag fick tillfälle till en skön ledighet och möjlighet att ladda upp nu inför det nya året. Eftersom jag tillbringade de lediga dagarna hemma i Sverige och inte i något ökenemirat eller på en strand i Sydostasien, fick jag tillfälle att njuta av de ...

Läs mer

Lojalitet – den bortglömda grundstenen för sponsring

Hur arbetar du med dina sponsringsaktiviteter? Har du bra koll på vilka målgrupper dina sponsringsobjekt egentligen attraherar? Vet du att dina sponsorer söker just de kundgrupper som era fans består av? Har någon av er ens brytt er om att göra någon matchning om detta innan sponsringen startade? Ett av sponsringens allra starkaste verktyg är ...

Läs mer

We need to write the new rules

Är du en av dem som vågar vara med och förändra gränserna för dagens företag och deras marknadskommunikation? Jag hoppas att du är det, men tyvärr är det fortfarande alltför många som inte vågar ta ut svängarna. Som fortfarande tänker innanför ramarna. Som tycker det är bekvämt att vara kvar i sin ”comfort zone”. Men ...

Läs mer

Skidsponsringen rena kapet för Vattenfall

Det flög fram genom sponsringssverige snabbare än vad Petter Northug spurtar förbi konkurrenterna på upploppet. Vattenfall, en mycket aktiv sponsor i såväl Sverige som i Europa, blev i veckan sågade vid fotknölarna för sina kommunikationsinsatser under de senaste åren. Detta var huvudnyheter i SvD, DI, TV och såklart i branschtidningarna. I det utredande bolagets (Askus ...

Läs mer

Idrottens guldgruva fortfarande nästan outnyttjad

Handen på hjärtat, när var senaste gången du presenterade ett samarbetsförslag för en sponsor på andra grunder än att ”de kunde få synas på en bra plats”? De flesta idrottslag/-förbund/-evenemang sätter fortfarande exponeringsytor och medietäckning som främsta säljargument. Och detta i en tid när företag och tänkbara sponsorer jobbar stenhårt för att bygga rekommendationer, provköp, ...

Läs mer

Nytt år – nya möjligheter

Plötsligt har kalendern slagit om till 2013… Är det någon mer än jag som inte tycker millennieskiftet ligger så långt bak i tiden? Och som reflekterar över hur mycket som ju skulle bli så nytt och annorlunda på 2000-talet? Men blev det så annorlunda? Hur har vi förändrat vardagen? Blev det egentligen någon stor skillnad? ...

Läs mer

Har du dina anställda i fokus?

Att arbeta med välplanerad sponsring kan vara den bästa investering ditt företag någonsin gör när det handlar om employer branding och dagliga HR-frågor. Att företag uppträder som engagerade arbetsgivare, som bryr sig om närsamhället, är avgörande på mindre orter för att minska avflyttningen och kunna bygga upp och behålla en kompetent personalstyrka. Att agera som ...

Läs mer

Flera olympiska sponsorer kämpade i motvind

OS i London är över och har efterlämnat en känsla av fantastiska tävlingar och ett arrangemang i verklig världsklass. Även om spelen inte benämndes som ”the best games ever” av IOK-presidenten Jacques Rogge var många besökare och mediepersoner övertygade om att de ändå upplevt sina bästa spel någonsin. Nästa gång blir det Rio 2016 och ...

Läs mer

Arkivnavigering