Vill du prenumerera på våra trendspaningar?

Maila då ditt namn, företag och din mailadress
till Anders Lindén.

Varför konfererar vi inte mer?

Det har blivit en liten håltimme under veckans sponsringskonferens i Köpenhamn medan de danska delegaterna testar ut någon ny mötesapp. Detta får mig att reflektera över dryga trettio års inhämtande av kunskap inom sponsring och brand alliances. Ett av de bästa sätten att få mer inspiration har under hela den tiden varit att delta på internationella sponsringskonferenser – den första i Monaco 1992 och de senare åren såväl digitalt som fysiskt. Men när jag tittar på veckans deltagarlista slår det mig att fler av våra branschkollegor hemma borde ta den här chansen att förkovra sig.

Under ca 25 år var det ett otal med nordiska branschdelegater som gjorde sig mödan och reste till Chicago för att delta i IEG’s Annual Sponsorship Conference. Efter 35 års arrangemang gick den i stöpet 2019 efter ett bolagsförvärv som inte riktigt förmådde ta konferensen till vad den en gång varit. Idag står erbjudandena som spön i backen under vintermånaderna avseende resor till Austin, Texas, för att medverka i hyperevenemanget SXSW (”South by South-West”). Ett megaevent för kommunikation, entertainment, film och teknik med tusentals programpunkter på hundratals platser utspritt över hela Austin. Naturligtvis intressant och spännande, men svårt att överblicka och kanske i dagsläget svårt för många företag att få igenom en minst veckolång resa och dessutom till USA vilket kan sticka i ögonen på många.

Ett alternativ är ju då att hämta inspiration på närmare håll. Idag och imorgon håller den danska branschorganisationen SPOT:ON Club i tyglarna för sin femte årliga sponsringskonferens SPOT:ON Activation i Köpenhamn. För mig är detta den tredje gången jag närvarar och även om vi inte hunnit igenom hela programmet ännu känner jag att det är ju detta man behöver efter pandemiinstängningar och navelskådande på den svenska marknaden. Dagens talare har varit från Danmark, Skottland, Spanien och Italien. Och imorgon kommer bland annat två svenskor, två danskar, en italienare och två britter att delge oss sina erfarenheter.

Lite oturligt så arrangerar även den norska Sponsor- og Eventforeningen sin årliga prisgala Sponsor- og Eventprisen just torsdag denna vecka, så dessa mer eller mindre kolliderar ju. Annars är den heldagskonferensen i Oslo också något att rekommendera. Även den har vi besökt tre gånger med gott om erfarenheter och idéer i bagaget på hemvägen. Och för bara ett par veckor sedan var jag själv talare på en halvdagsträff som finska skidförbundet arrangerade i Helsingfors med talare från Finland, Sverige, Österrike och Tyskland.

Poängen med ovanstående är egentligen att vi borde möjliggöra att mötas oftare med våra goda geografiska förutsättningar. Att det borde vimla av svenska företag från Skåne här på konferensen i Köpenhamn borde ju vara en självklarhet, men nejdå – en skånsk talare finns, that’s it… I Oslo har vi på Tango varje år varit de enda svenskarna bland +300 norska deltagare. Och från Stockholm har vi ju bara typ en timmes flygväg till samtliga huvudstäder i Norden och Baltikum. Hur många möjligheter av detta slag går vi egentligen miste om?

För visst är det bra att några företag i framkant tar sig tid och råd och beger sig över Atlanten på jakt efter ”The Big Idea”. Men sanningen är nog att de flesta företag inte får igenom resor av den karaktären. Att däremot hämta inspiration på hemmaplan borde vara så mycket lättare.

Not invented here…

Det är ju ett välkänt grepp inom kommunikationsbranschen att ”låna” lösningar och koncept som fungerat bra på en marknad för att implementera dem på den egna. Precis så tänker jag att vi borde göra mer genom att inspireras av idéer genomförda mer eller mindre på hemmaplan. För någon månad sedan avgjordes ESA:s (europeiska sponsringsföreningen) stora årliga gala The ESA Awards med prisutdelning i ett tjugotal klasser. Där finns ett stort antal goda idéer att ta till sig och på torsdag avgörs som sagt Sponsor- og Eventprisen i Oslo med ett dussin olika kategorier.

Som grädde på moset arrangerar ju vår egen branschorganisation SES (Sponsrings & Eventsverige) Gyllene Hjulet för 25:e gången under nästa vecka. Tyvärr utan seminarium eller konferensmöjligheter, men med nominerade och pristagare i hela 17 olika kategorier. Det finns säkert drösvis med goda idéer om man orkar tröska igenom nominerade och pristagare bara i dessa tre nämnda tävlingar. En riktig guldgruva om man nu inte haft råd eller tid att åka iväg på en konferens och dessutom få umgås med likasinnade från grannländerna.

Tittar vi framåt på konferenshimlen har ju ESA sedan cirka 5-6 år tillbaka gjort den belgiska konferensen SponsorLive till sin ”officiella” europakonferens. Inte dags förrän i november förstås, men på den tiden hinner du ju lägga fram önskemålet om resa och deltagande på rätt sätt internt… Och faktum är att man i USA nu under året gjort ett historiskt första försök att skapa en amerikansk branschorganisation. Som ett av stegen så flyttar man en tidigare lokal konferens i Seattle till Chicago för att kunna få besökare från både öst och väst. Hinner ni få godkännande på denna resa så sikta in er på sista veckan i september för att besöka Sponsorship Mastery Summit.

Utanför alla dessa konferenser jag nämnt – som ändå har ett ganska blandat innehåll – finns ett nästan obegränsat antal konferenser som helt fokuseras på sports marketing, men dessa är betydligt lättare att hitta fram till genom några enkla googlingar på nätet.

Missar ni ändå alla dessa tillfällen så håll i alla fall utkik efter våra trendspaningar och utbildningar. Vi försöker sammanfatta det mesta och bästa där. Men vi ser ju gärna att vi får sällskap av dig på kommande upptäcktsresor i den internationella sponsringsvärlden. Det brukar kunna bli innehållsrika dagar såväl som kvällar….!

 

Anders Lindén

anders@tangobrandalliance.se

 

PS

Vill du bli bättre på sponsoravtal finns det plats kvar på våra utbildningar nästa vecka – mer info här på vår hemsida