Nytt år – nya möjligheter

Plötsligt har kalendern slagit om till 2013... Är det någon mer än jag som inte tycker millennieskiftet ligger så långt bak i tiden? Och som reflekterar över hur mycket som ju skulle bli så nytt och annorlunda på 2000-talet? Men blev det så annorlunda? Hur har vi förändrat vardagen? Blev det egentligen någon stor skillnad? Ja, att den digitala utvecklingen verkligen exploderat kan vi ju alla vara…

Läs mer

Flera olympiska sponsorer kämpade i motvind

OS i London är över och har efterlämnat en känsla av fantastiska tävlingar och ett arrangemang i verklig världsklass. Även om spelen inte benämndes som ”the best games ever” av IOK-presidenten Jacques Rogge var många besökare och mediepersoner övertygade om att de ändå upplevt sina bästa spel någonsin. Nästa gång blir det Rio 2016 och med glimten i ögat till MTG kom kommentaren under…

Läs mer

Sug lite längre på karamellen

En sponsor köper oftast rättigheten att associera sig med ett sponsorobjekt under ett helt kalenderår. Trots detta är det alltför vanligt förekommande att den absoluta merparten av kommunikationen kring projekten sker i nära anslutning till evenemangshelgen, premiären, SM-finalen eller dylikt. Varför gör man fortfarande så? Är det ett internt problem att resurserna inte räcker till? För i…

Läs mer

Krogkulturen kommer till stan

I dagarna har området kring Kungliga Operan i Stockholm invaderats av kranar och byggarbetare som arbetar febrilt under nattetid. Arbetet kommer att resultera i en av de mest spännande och spektakulära händelser i Stockholms historiska kärna under senare år. Uppe på operahusets tak uppförs just nu en supersnygg glaspaviljong med Stockholms bästa utsikt under några månader. Paviljongen, som är…

Läs mer

Diggi-diggi-ding-ding-ding, här glider Kingen in

Precis hemkomna från ”The 29th IEG Annual Sponsorship Conference” – världens största i sitt slag med ca 1400 deltagare – kan vi konstatera att årets ledord inte var särskilt förvånande. Att ”Content is King” har vi förvisso hört förr, men detta i kombination med den enormt starka tillväxten av sociala media, möjligheten att ge premiumservice åt besökare, samt att utveckla en nära integration med…

Läs mer