Har du dina anställda i fokus?
12 december, 2012
Att arbeta med välplanerad sponsring kan vara den bästa investering ditt företag någonsin gör när det handlar om employer branding och dagliga HR-frågor. Att företag uppträder som engagerade arbetsgivare, som bryr sig om närsamhället, är avgörande på mindre orter för att minska avflyttningen och kunna bygga upp och behålla en kompetent personalstyrka. Att agera som en ansvarsfull samhällsaktör…
Många bäckar små
15 november, 2012
Det närmar sig jul igen. Adventsljusstakar och julkappspapper finns till försäljning i allt fler butiker. Mat- och inredningsmagasin börjar tävla om vem som arrangerar den mysigaste familjejulen. Och snart är det dags för Ernst och andra trivselfigurer att ta hand om TV-soffor och diverse underhållningsprogram. Och så ökar förstås antalet telefonsamtal till landets alla företag. Samtal som…
Världen behöver inte ännu en fristående sponsringsstrategi
12 september, 2012
Ända sedan jag började jobba med sponsring har jag, och branschen i övrigt, pratat om sponringsstrategier som det ”tyngsta uppdraget” och det hantverk som verkligen skiljer oss sponsringskonsulter från t.ex. eventbyråer. Vi sponsringskonsulter ska vara strategiska, medan eventbyråerna är taktiska och aktiverar det hela. Frågan är dock om det inte är dags för ett paradigmskifte hos oss konsulter.…
Flera olympiska sponsorer kämpade i motvind
15 augusti, 2012
OS i London är över och har efterlämnat en känsla av fantastiska tävlingar och ett arrangemang i verklig världsklass. Även om spelen inte benämndes som ”the best games ever” av IOK-presidenten Jacques Rogge var många besökare och mediepersoner övertygade om att de ändå upplevt sina bästa spel någonsin. Nästa gång blir det Rio 2016 och med glimten i ögat till MTG kom kommentaren under…
Sug lite längre på karamellen
26 juni, 2012
En sponsor köper oftast rättigheten att associera sig med ett sponsorobjekt under ett helt kalenderår. Trots detta är det alltför vanligt förekommande att den absoluta merparten av kommunikationen kring projekten sker i nära anslutning till evenemangshelgen, premiären, SM-finalen eller dylikt. Varför gör man fortfarande så? Är det ett internt problem att resurserna inte räcker till? För i…