Äntligen festivaldags – Men hur mår festivalerna i Sverige?
2 maj, 2009
Sommaren står för dörren... ...och med den alla musikfestivaler. Musikinriktningen varierar från festival till festival, men de flesta har i vart fall en gemensam nämnare; svårigheten att koppla samarbetspartners till festivalen. Men detta tror vi att man kan råda bot på. Med en finanskris som övergått i en lågkonjunktur djupare än depressionen på 30-talet så råder en investeringsförsiktighet…
Det är dags för alla sponsrade att lyfta blicken!
1 februari, 2008
Framgångarna... ...för idrottens nya stjärnskott, Charlotte Kalla, följdes i debatten av hur försiktig hon måste vara i kontakten med alla agenter och sponsorer som ville nyttja henne till en massa jippon. Det bästa för hennes utveckling skulle tydligen vara – liksom i flera tidigare fall – att låta en familjemedlem utan tidigare erfarenheter ta hand om alla företagskontakter. Att den allestädes…
Hur mycket ska de sponsrade egentligen tåla?
1 oktober, 2007
Vi har den senaste tiden... ...matats med nyheter om hur Hammarby Fotbolls sponsorer borde markera sitt missnöje och dra sig ur sina samarbeten med föreningen. Detta efter att saker för tredje gången på kort tid kastats in på planen under en match. Många menar att det är oacceptabelt att inte klubben kan sköta säkerheten och rösterna höjs om att sponsorerna ska agera för att tvinga fram en…
Varför har ni fortfarande fingrarna i syltburken?
11 september, 2007
Det känns faktiskt... ...lite åttiotal att behöva skriva den här krönikan, men tyvärr finns det fortfarande alldeles för många högre beslutsfattare som behandlar sponsring som sin egen lekstuga..... Och detta trots att vi är många som de senaste åren varit överens om att sponsring – som planerats och utförts väl – tillför en extra dimension åt företagens kommunikation. Genom att seriöst utvärdera…
Branschglidningar – en allt hetare fråga i sponsoravtal
1 augusti, 2006
Bland de mest fundamentala... ...värdena för en sponsor i ett sponsorskap finns rättigheten till en branschexklusivitet. Målet är förstås att kunna stänga sina konkurrenter ute och kommunicera med de valda målgrupperna kring ett tema som dessa brinner för. Men på senare tid har vi i olika sponsringsavtal stött på ett flertal svårigheter att erhålla kontroll över detta. Vi jobbar själva en hel del…