Paradigmskiftet från 4 P till 1 P!
22 november, 2011
1960 lanserades teorin om att en marknadsföringsstrategi kunde sammanfattas i fyra enkla P:n (Product, Price, Place och Promotion). Sedan dess har 4 P-teorin gått som en röd tråd i de flesta marknadsföringssammanhang; gärna hand i hand med ett antal traditionella marknadsföringsprofeter som Philip Kotler. Men nu är det slut med det! Eller…? Jens Martin Skibsted och Rasmus Bech Hansen…
Ettor och nollor, det är socialt det!
2 november, 2011
Facebook. Twitter. Youtube. FanFedr. Tumblr. Google+. Macroblogs. Microblogs. Listan på digitala platser där man kan mötas och utbyta erfarenheter och upplevelser kan göras ännu längre och troligen så växer den i samma takt som jag skriver denna krönika. Vi är alla mer eller mindre engagerade i sociala medier och den digitala sociala framtiden ser verkligen ljus ut. Men för vilka är den ljusast…
Sponsring eller icke-sponsring, det är frågan
26 augusti, 2011
Kända personer har länge använts i reklam för att marknadsföra ett företags produkter eller tjänster. Vad som är märkbart idag är ändå den omfattning i vilken företag använder kända talespersoner/ambassadörer för att ge ny mening åt redan existerande produkter och på så sätt sticka ut från mängden. Detta beror också så klart till viss del på människors ökade intresse och fixering vid kända…
Nu är det allvar om ni menar allvar!
6 april, 2011
Nyligen hemkomna från IEG:s stora sponsringskonferens i Chicago och med tävlingen Gyllene Hjulet i färskt minne tänkte vi skriva några rader om ämnet äkthet, trovärdighet eller om du vill: autenticitet. Att detta var ämnet framför andra i Chicago råder inget tvivel om och när sedan Skandia förärades med ett specialpris på Gyllene Hjulet för sitt 24 år (ni läste rätt) långa arbete med Idéer för…
Solsidan eller skuggsidan?
11 februari, 2011
Solsidans framgång, i samspel med utökade lagliga möjligheter, har fått fart på diskussionen om produktplacering (eller tv-sponsring som också används som begrepp) och värdet av detta. Såväl det monetära som det kommunikativa värdet. Vi ger här vår input i diskussionen och gör det med Solsidans ”erkända” partners som exempel. Produktplacering som vi känner den till dags dato vill uppnå en sak.…