Sug lite längre på karamellen
26 juni, 2012
En sponsor köper oftast rättigheten att associera sig med ett sponsorobjekt under ett helt kalenderår. Trots detta är det alltför vanligt förekommande att den absoluta merparten av kommunikationen kring projekten sker i nära anslutning till evenemangshelgen, premiären, SM-finalen eller dylikt. Varför gör man fortfarande så? Är det ett internt problem att resurserna inte räcker till? För i…
Krogkulturen kommer till stan
30 maj, 2012
I dagarna har området kring Kungliga Operan i Stockholm invaderats av kranar och byggarbetare som arbetar febrilt under nattetid. Arbetet kommer att resultera i en av de mest spännande och spektakulära händelser i Stockholms historiska kärna under senare år. Uppe på operahusets tak uppförs just nu en supersnygg glaspaviljong med Stockholms bästa utsikt under några månader. Paviljongen, som är…
Friends Arena – så mycket mer än ett arenanamn
10 april, 2012
Det kan knappast ha undgått någon som läser våra krönikor att Swedbank nyligen offentliggjorde att man väljer att ge bort namnet på Swedbank Arena till Stiftelsen Friends. Detta är helt unikt inom svensk, nordisk och europeisk sponsring/samhällsengagemang och nästan också i föregångslandet USA. Vi på Tango har följt arbetet med arenan från "insidan" ända sedan det första titelsponsoravtalet…
Diggi-diggi-ding-ding-ding, här glider Kingen in
27 mars, 2012
Precis hemkomna från ”The 29th IEG Annual Sponsorship Conference” – världens största i sitt slag med ca 1400 deltagare – kan vi konstatera att årets ledord inte var särskilt förvånande. Att ”Content is King” har vi förvisso hört förr, men detta i kombination med den enormt starka tillväxten av sociala media, möjligheten att ge premiumservice åt besökare, samt att utveckla en nära integration med…
Ettor och nollor, det är socialt det!
2 november, 2011
Facebook. Twitter. Youtube. FanFedr. Tumblr. Google+. Macroblogs. Microblogs. Listan på digitala platser där man kan mötas och utbyta erfarenheter och upplevelser kan göras ännu längre och troligen så växer den i samma takt som jag skriver denna krönika. Vi är alla mer eller mindre engagerade i sociala medier och den digitala sociala framtiden ser verkligen ljus ut. Men för vilka är den ljusast…