Solsidan eller skuggsidan?
11 februari, 2011
Solsidans framgång, i samspel med utökade lagliga möjligheter, har fått fart på diskussionen om produktplacering (eller tv-sponsring som också används som begrepp) och värdet av detta. Såväl det monetära som det kommunikativa värdet. Vi ger här vår input i diskussionen och gör det med Solsidans ”erkända” partners som exempel. Produktplacering som vi känner den till dags dato vill uppnå en sak.…
Behåll dina kunder genom sponsring och sociala media!
28 januari, 2011
Att sociala media har slagit igenom monumentalt kan inte ha undgått något samhälle där internet är tillgängligt. Idén är att användaren inte bara ska få information och sprida den, utan dessutom vara med och skapa ett innehåll som får andra att delta och i sin tur göra samma sak. Gemenskap är nyckeln till framgång. Från push till pull – från in your face, till in your life! Det finns många…
Sätt P för sponsringsmisstagen!
22 december, 2010
Julen är snart både här och över, så vad passar väl bättre i dessa dagar än att göra sin egen önskelista? Vi hoppas ju på att alla och envar själva har förståelse nog att utveckla sina sponsringsprojekt. Men skulle de ändå behöva hjälp så kanske en vädjan till Tomten är det enda sättet som återstår... Själva skulle vi i alla fall gärna se förbättringar på många håll. Genom det goda exemplets makt…
Vilka vågar ta en annan väg?
4 december, 2010
Franska Fotbollsförbundet betalade nyligen tillbaka € 4,5 miljoner till sina huvudsponsorer som kompensation för att Frankrike åkte ur VM redan i grundspelet. Samtidigt har Bank of America i sina sponsoravtal upprättat en beräkningsmodell som gör rättighetssumman flexibel – slutsumman bestäms efter hur uppsatta, tydliga mål nåtts, men även hur rättigheten som sådan presterar. Är Pay for…
All Aboard?
11 oktober, 2010
Sponsring som kommunikationsmetod är ung. Även om de första stapplande stegen togs tidigare, så är det allmänt vedertaget att sponsringen ”kom ut” i samband med OS i Los Angeles 1984 (då invånarna i Montreal nästan dukat under av skattehöjningar efter OS 1976). Sedan dess har utvecklingen gått i rasande fart och det ser inte ut som att utvecklingskurvan mattas av. Frågan som vi ställer oss är om…