Vill du prenumerera på våra trendspaningar?

Maila då ditt namn, företag och din mailadress
till Anders Lindén.

Sponsringen är död, länge leve sponsringen – och CSRD!

Från och med i år har svenska företag, likväl som företag i samtliga övriga EU-länder, nya direktiv att förhålla sig till. Det är CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) som blivit en ny del av företagens vardag genom beslut i EU-parlamentet. Låter det spännande? Nja, men vi tror faktiskt att detta kan ÖKA betydelsen av vårt område väsentligt, både på företagssidan och bland de verksamheter som vill samarbeta med näringslivet. CSRD må ha sprungit om sponsringen i antalet diskussioner på ägar- och ledningsgruppsnivå, men arbetet med de nya direktiven kommer rimligen också att leda till att era sponsorsamarbeten får en ÄNNU viktigare roll i strävan att nå företagens uppsatta mål – och för att påverka samhället och miljön i stort.

Vi noterar att det pågår en febril aktivitet kring det nya heta området CSRD i näringslivets styrelserum just nu. Mailkorgen fylls samtidigt av inbjudningar till utbildningar och seminarier som ska förklara hur vi bäst hanterar de nya rapporteringskraven. Vi ser artiklar i såväl dagspress som affärspress. Kanske diskuteras det även i dina korridorer?

De nya direktiven innebär att företag ska samla in och rapportera mer omfattande information än tidigare om hela sitt hållbarhetsarbete. Syftet är att göra informationen mer transparent och jämförbar, då EU sett att just hållbarhet är en viktig faktor i konkurrensen med andra marknader. Hållbarhetsområdet värderas högt av kunder, medarbetare, aktieägare och andra intressenter.

Direktiven kommer att omfatta företag av olika storleksgrad med start i olika omgångar. Först ut nu är företag med fler än 500 anställda och börsnoterade bolag, dvs många av er läsare. Därefter följer mindre bolag i fallande grad i olika steg. Oavsett bolagsstorlek bedömer vi att detta kommer vara en viktig faktor för samtliga bolag som vill vara valbara på en konkurrensutsatt marknad, då rapporteringen också omfattar tredje led.

Nya möjligheter för dig med mandat över företagets sponsring

Utifrån det vi hör, pratas det mer om CSRD än om sponsring och varumärkessamarbeten i ledningsgrupperna på landets företag just nu. Tråkigt och orättvist kan vi tycka, att styrelser och andra inte redan har förstått vilken kraft våra områden har, och vilken vikt de skulle kunna ha. Men också – utmärkt så! Se nu till att gripa tillfället att återigen förklara internt hur metoden sponsring fungerar och vad era samarbeten kan tillföra till dessa viktiga och nu än mer aktuella frågor.

CSRD-områdets innehåll i sig är egentligen inte väsensskilt från de hållbarhetssatsningar som de flesta företag ändå redan idag ägnar sig åt. Det handlar om ESG (Environmental, Social & Governance). MEN de nya direktiven medför mer omfattande krav, utgör ett förtydligande genom sin nya rapporteringsstandard, och kommer förhoppningsvis leda till att det görs mer – fler initiativ med bättre utfall.

Det här med vittgående rapportering låter kanske lite besvärligt, men vi ser att detta är en enorm chans för alla de sponsringschefer, hållbarhetsansvariga, HR-direktörer, marknads- och kommunikationsutförare som vi har kontakt med. Ni är de nya hjältarna! Att företagen idag behöver redovisa arbetet än tydligare, kan vara ett sätt att öka betydelsen av vårt område, att hamna högre upp på dagordningen, att ta initiativet internt. För ni arbetar redan med aktiviteter som görs inom aktuella områden och som påverkar såväl verksamheten som dess omgivning.

Med samarbeten som utförs på rätt sätt, sitter ni på en hel del verktyg och fakta för att uppnå de mål företagen som helhet har. Ta t ex elnätsbolaget Ellevios arbete med gaming-communityn Female Legends för tjejer och ickebinära. Genom samarbetet har hela Ellevio genom sin samarbetspartner fått nya insikter och metoder som gjort att de transformerat (!) sitt interna arbete kring jämställdhet och inkluderingsfrågor. Eller Skandia och deras stiftelse Idéer för Livets långa arbete för att stärka förutsättningarna för landets ungdomar. Ett arbete som dels renderat lägre skadeutbetalningar på den tiden man var ett sakförsäkringsbolag. Och dels idag bygger starkare människor och samhällen, vilket passar väl in i verksamheten som en bank och livförsäkringsbolag. Vi tror helt enkelt att många av er läsare redan behärskar de verktyg och mekanismer som kan hjälpa era arbetsgivare att stå starkare i den alltmer strikta bedömningen.

Det kommer vara av yttersta vikt att kunna formulera motiven till varför ni ingår era partnerskap och beskriva vad ni syftar till att åstadkomma inom respektive samarbete, och det menar vi endast är av godo. Så nu gäller det att kommunicera detta internt och visa att ni redan förfogar över innehåll som berörda på företaget behöver. Kanske kan det t o m bli tal om att skala upp investeringarna inom era sponsrings- och samhällsaktiviteter? Det är ju lättare att utveckla det ni redan gör än att starta på helt ny kula.

Rättighetsinnehavarna är verksamheter med angeläget innehåll
Även för alla organisationer på den s k rättighetssidan, alla ni med ett intressant innehåll med någon form av ”högre syfte” oavsett område, kan detta betyda helt nya affärer och partners. Det kan handla om ideella organisationer med betydelsefullt arbete inom den sociala sektorn, som Friends, BRIS, Attention, Unicef, Hjärnfonden eller Mentor. Det kan också handla om landets alla museer med sina folkbildande och demokratiska värden, scenkonst som för ut idéer och ifrågasätter, den digitala spelvärlden som inkluderar och engagerar. Eller idrotten som bjuder in till gräsrotsaktiviteter, jämställdhetsprojekt, eller ser till att få människor i rörelse.

Så många exempel och ämnen att kroka arm med partners kring. Hur kan ni nu möta näringslivets behov av att åstadkomma positiv skillnad i hållbarhetshänseende? Det krävs nog att ni ser över kärnan i er verksamhet, vad er verksamhet står för. Det är viktigt att företagen lätt förstår vad ni kan tillföra till deras verksamhet för att fylla denna med innehåll. Den som förmår att paketera sitt innehåll med de nya rapporteringskraven i åtanke kommer att ha en fördel. Och detta ligger ju ändå i linje med vad ni själva vill uppnå.

Vi tror med andra ord att även om CSRD tar det mesta fokuset just nu, så har även sponsringens rollinnehavare allt att vinna på utvecklingen som sker – såväl företagen som genom sitt partnerskap kan påverka omvärlden, organisationerna som genom samarbeten kan sprida sitt viktiga innehåll bredare, och inte minst målgrupperna; omgivningen och samhället som får ta del av utvecklingen kring angelägna frågor.

Vissa kallar CSRD för en djungel, eller rent av ”en tsunami av nya regler”, men till skillnad från de många kollegor som just nu förmodligen djupdyker i rapporteringsverktygen, kan du som läser detta ägna dig åt det som är roligt inom detta område – att samarbeta och åstadkomma verklig positiv skillnad!

 

Mirelle Andreasson

mirelle@tangobrandalliance.se

PS  –  Har vi redan någon läsare som påbörjat arbetet för att fatta händer med sina samarbetspartners för att uttalat hjälpa till att uppnå mål ur ett CSRD-perspektiv? Hör gärna av er i så fall, det är alltid spännande att ta del av initiativ med pionjäranda.