Vill du prenumerera på våra trendspaningar?
Maila då ditt namn, företag och din mailadress
till Anders Lindén.
- Home
- Varför Brand Alliances
Varför Brand Alliances
Ett helt nytt synsätt på samarbeten
Under många års tid arbetade vi som en sponsringsbyrå. Vi insåg då att vår definition av sponsring var avsevärt bredare än de flesta andras. Vissa ser snävt på sponsring som gåvor och bidrag. Andra skapar nya, unika samarbeten med idrotts- eller musikstjärnor utan att ens kalla det sponsring. Men oavsett hur man ser det är vår insikt att allt fler starka kommunikationskoncept innehåller samarbeten av olika slag.
För att helt enkelt komma närmare sanningen – vi på Tango har stor kompetens inom allianser mellan starka varumärken. Det vi själva kallar Brand Alliances.
Oavsett etikett är vi säkra på att vi kan hjälpa dig, där det vi definierat som Brand Alliances enkelt kan beskrivas som följande:
SPONSRING. Grundstommen och vår historiska hemmaplan. Oftast ett samarbete med idrott eller kultur, men kan sträcka sig över t ex mässor, festivaler, artistlanseringar, TV-program eller websajter. Det mesta går att sponsra – så länge det finns en åtråvärd association som påverkar den målgrupp man är intresserad av.
CSR: Samarbeten med organisationer inom olika former av samhälls- eller humanfrågor. Det blir också allt vanligare att företaget självt lyfter viktiga, för företaget relevanta, teman. Många projekt från företagens sida benämns också som t ex Samhällsengagemang eller Hållbarhet (sustainability). Vi hjälper gärna till att skapa en användbar karta för dig här.
ENDORSEMENT: Att en känd person (eller organisation) promotar ett företag/en produkt i kampanjmässiga lösningar. Det växande fenomenet Influencers hör t ex hemma här, och vi ser det inte som något annat än individsponsring som med kraft når intressanta målgrupper.
ENTERTAINMENT: Kommersiella samarbeten inom underhållningsindustrin växer alltmer. Då menar vi inte tafflig produktplacering, utan väl genomtänkta plattformar inom t ex TV, film, digitala kanaler eller gaming.
CONTENT: Möjligheten att bygga historier för din kommunikation har alltid varit en av sponsringens starkaste möjligheter. Det kommer förstås att fortsätta vara så, men samtidigt ser vi att företag som inte hittar rätt sponsringsprojekt skapar sitt eget ”Content”.
LICENSING: Tänk om du vill låna Bamse, Mumin eller Pippi Långstrump i din marknadsföring. Då löser du förstås en licensrätt hos varumärkesägaren. Men precis som med sponsring är den rätten värdelös om du inte börjar aktivera den i marknadsföringen. VI ser Licensing som en del av vår kunskapsbank eftersom det innehåller denna associationsrätt man måste ta hand om – precis som ett klassiskt sponsringsavtal.
Brand Alliances är en plattform att arbeta vidare ifrån
Ska man få största möjliga effekt av sina insatser inom Brand Alliances är det nödvändigt att använda samarbetena som ett tema och låta det bli bärande i mer av sin övriga kommunikation. För dessa samarbeten går ju att ta ut och använda i princip överallt – i reklamfilmer, print, digitala aktiviteter, PR, events, internt hos personalen, platsannonser och inte minst som incentives för säljkår/slutkund. Sammantaget ger det fantastiska möjligheter att skapa en direktkontakt med sin målgrupp.