Vill du prenumerera på våra trendspaningar?
Maila då ditt namn, företag och din mailadress
till Anders Lindén.
- Home
- Aktivering
- Höstens insikter och utmaningar knackar på
Höstens insikter och utmaningar knackar på
Regn och blåst verkar vara melodin för den sista augustiveckan och höstterminen ligger öppen framför oss. Fortfarande står många i startgroparna för höstens och vinterns verksamhet, samtidigt som budgetar och planer inför det kommande verksamhetsåret ska hanteras. För att ge lite inspiration till det senare tänkte vi ge en överblick av aktiviteter och händelser just nu inom sponsring, samarbeten och samhällsengagemang.
Vi skulle kunna kalla det nedanstående för aktuella trender, men egentligen handlar detta om mer än så. Det är inte direkta nyheter eller ”flugor”, utan snarare pågående strömningar som vi alla måste förhålla oss till eftersom allt fler företag, organisationer och projekt drar åt samma håll vilket i sin tur skapar förändring. Så har du inte reflekterat över dessa saker så är det hög tid att göra det.
Fler sponsorer till damidrotten
Internationellt är detta på starkt uppåtgående. Flera idrotter professionaliseras snabbt med allt högre medieintresse, vilket ger nya incitament för företagen att associeras och synas i tydliga sammanhang. I sommar har vi sett ett fotbolls-EM för damer med fler företagsaktiviteter än någonsin. Matcherna i Schweiz var utsålda, fan zones i städerna välbesökta med bättre engagemang från företagen än tidigare, och på hemmaplan i de olika länderna drevs kampanjer i allt större omfattning. Nu är inte längre bara de nordiska länderna intresserade av damfotboll, utan när kommersiellt mer intressanta marknader som England, Frankrike, Italien och Spanien fått bra landslag, så blir damerna ett starkt vapen i kommunikationen. Stjärnflytten till Women’s Super League i England ger också fortsättningsvis en god grund för sponsorerna. I USA skapas alltmer intresse för proffsligorna i fotboll (NWSL) och basket (WNBA) vilket lockar företag i stor skara. Och för bara ett år sedan lanserades ju också den första proffshockeyligan för damer (PWHL) med sex lag i klassiska städer runt De Stora Sjöarna.
Fler kvinnliga fans tillkommer
Med koppling till det ovanstående ökar också antalet kvinnliga sportfans. Allt fler säger att de följer bollsporter och ligor som ovan. Men ett stort antal kvinnor har även börjat följa en sport som Formel 1 (Netflixserien Drive to survive är en stor anledning). Intressant att notera är att de kvinnliga fansen till viss del beter sig annorlunda än de manliga. Framför allt är de mer intresserade av sponsorerna, lyssnar mer på erbjudanden, och är mer lojala till de företag som sponsrar verksamheter de själva gillar! Detta gör också att helt nya branscher av sponsorer tillkommer. Några av de riktigt stora är kosmetika där företag som Lancôme, e.l.f., Wella, Elemis och Clinique klivit in på t ex tennis, F1 och damrugby. Eller lyxvarumärken som Louis Vuitton, Dior och Givenchy som alla sponsrar F1. Men vi ser även att traditionella branscher som bank och försäkring, flygbolag, dagligvaror och andra mycket tydligare direkt vänder sig till kvinnor via sin idrottssponsring.
Tekniklösningar och AI
Självklart betyder den teknikutveckling som sker i det övriga samhället att även sponsringsområdet påverkas. Vissa saker används medialt, som t ex då Michelob skapade tekniska förutsättningar för en blind kommentator att referera en basketmatch i NBA. Andra är mindre avancerade, men skapar försäljningsmöjligheter på helt nya sätt. Till exempel då Corona lanserade Corona Beer Badge i fan zones och på matcher där det inte var tillåtet att ta med väskor och annat. Ett chip som monterades in i de matchtröjor som tusentals fans tog på sig löste den problematiken. Inom kulturen lanserade ett av våra favoritband OK Go inte mindre än två supertekniska rockvideos under våren – en där man samarbetat med Apple och filmat videon via 64 stycken parallellkopplade mobiler. Och en andra där man använde en robotlösning, samt Metas och Ray-Bans nya AI-glasögon, för att i en enda kameraåkning filma hela videon. Här hemma tar SDHL ett modigt grepp och lämnar de traditionella mediehusen som SVT och TV4. Istället använder man en egen tekniklösning och kliver över på Youtube som plattform för att där direktsända säsongens hockeymatcher
Hållbarhet en alltmer integrerad variabel
Trots Trumpmania och den pågående häxjakten på företagens DEI-arbete (Diversity, Equity, Inclusion) fortsätter många företag arbetet även om man tonat ned den publika kommunikationen. Vikten att vara närvarande i samhället har ökat för näringslivet, inte minst efter pandemiåren. Återverkningarna av Trump är större i USA, samt för de internationella företag som ska konkurrera på den amerikanska marknaden. Men här hemma i Sverige är intresset för området större än någonsin. Särskilt nu efter de nya EU-regleringar om hållbarhetsredovisning (CSRD) som initierades under året. Visserligen har en inbromsning av det fullskaliga genomförandet här skett, men de stora börsbolagen kommer med all säkerhet ändå att behöva agera inom området. Och om de måste göra det, så måste också deras underleverantörer och distributörer anpassa sig. IRMs (Institutet för Reklam- och Mediestatistik) årliga mätningar av den svenska reklammarknaden visade även för andra året i rad att cirka 35% av all sponsring har ett samhällsperspektiv. Om man räknar bort den del som våra samhälls- och insamlingsorganisationer står för (ca 18% av den totala sponsringen), så återstår ändå ca 17% (eller 1,6 miljarder SEK) av den sponsring som går till idrott och kultur – vilket enligt deras egen utsago öronmärks till samhällsnyttiga projekt! Som exempel på detta kan vi se Fotbollförbundets tydliga upplägg av olika fokusområden eller SHLs hållbarhetssatsning Impact by SHL som redan nu i höst turnerar runt i landet under en veckas tid hos varje elitserieförening.
”Skadliga” sponsorer fasas ut
Redan nu är en ”naturlig” förändring på väg att ske för bryggerierna. Den unga generationen dricker allt mindre alkohol, samtidigt som bryggerierna äntligen lyckats ta fram välsmakande alkoholfria ölsorter. De senaste åren har varit fyllda av samarbeten med ”0,0-sponsorer” och detta lär inte minska. I Sverige har vi ju strikta alkohollagar, men även internationellt sett så minskar andelen alkoholrelaterade sponsorer. Nästa år förbjuds även bettingbolag på engelska fotbollströjor. Idag har drygt hälften av lagen i Premier League och 2/3-delar av dem i Premiership (ligan under) spelbolag som huvudsponsorer. Här kommer också en klar värdeminskning att ske då konkurrensen i bettingbranschen trissat upp tröjexponeringens priser på väldigt höga höjder. Ett tredje område som är i fokus är mat och socker. Det diskuteras ju ofta hur lämpligt det är med godis- eller snabbmatsföretag som sponsorer. I veckan deltog vi på ett webinarium med norska Sponsor og Eventforeningen avseende att norska myndigheter vill begränsa möjligheterna för vissa livsmedel (t ex glass, läsk, snacks och godis) att sponsra ungdomsaktiviteter inom idrott, kultur och samhälle. Men även annat som innehåller socker är i farozonen – kakor och kex, juice och saft, yoghurt, frukostflingor, samt snabbmat och färdigrätter. Beroende på utformningen av förbudet kommer många föreningar och evenemang att drabbas hårt ekonomiskt. Det är ju bara att titta på t ex Gothia Cups hemsida för att se vilket tapp av sponsorer ett likartat norskt evenemang står inför.
Individsamarbetena blir fler och större
Enskilda idrottare som varit sponsrade har vi varit vana länge vid. Idag kanske dock trenden är att andra kategorier av individer – influencers, poddare, musikartister, skådespelare, modeller etc – är de primära valen för företagen. Ta bara de aktuella (och helt briljanta) filmerna från Vattenfall där den f d marinbiologistudenten Samuel L Jackson får vara talesperson för en fossilfri framtid när han berättar om ”those motherf***ing wind farms”. Men unga idrottare, som alla är uppväxta med sociala media, tar idag allt större kontroll över sina möjliga samarbeten. Riskmässigt borde kanske ändå en idrottare föredras framför en festande artist eller skådis. Ändå hänger dopingmolnet kvar som en rest för många idrottsmän. Med bra avtal, innehållande tydliga klausuler om etik och moral, klarar man sig undan detta.
Det finns naturligtvis fler trender och strömningar som kommer påverka året som kommer. Men vi sparar dessa till höstens utbildningar och seminarier från oss på Tango. På återseende då!
Anders Lindén