Vill du prenumerera på våra trendspaningar?
Maila då ditt namn, företag och din mailadress
till Anders Lindén.
- Home
- Aktivering
- Här kommer ett litet påskägg med inspiration
Här kommer ett litet påskägg med inspiration
Påskveckan har ju i gamla tider gått under namnet Stilla veckan. En slags förberedelse för den kristna högtiden påsken och det som då hände Jesus. Och visst märks det även i företagslivet att det blåser lite mildare vindar denna vecka. Det är inte lika hög trafik på vare sig mail, telefon eller sociala media känns det som. Alltså en alldeles perfekt tid för funderingar och kontemplation. I samband med att vi planerat en del utbildningar under våren kom därför tanken upp om att bjuda på ett litet påskägg i en krönika. Helt enkelt för att låta er ta del av samma inspiration som vi själva drivs utav.
Det händer enormt mycket inom området sponsring, samarbeten och samhällsengagemang just nu. Ni som läser detta vet ju att vi brukar försöka sammanfatta allt detta under paraplyet Brand Alliances. Men läser ni andra media, så syns ofta etiketterna Samarbeten/Samverkan, Partnerskap/Brand Partnerships, Collaborations (Collabs) eller liknande. Hur aktiviteterna än benämns, så drivs alla dessa områden av samma mekanik – att ett företag/organisation försöker förknippa sig med en i målgruppen positiv företeelse. En väg att hamna i fokus för de utvalda målgruppernas intresse i en tid då antalet kommersiella budskap som sköljer över oss aldrig varit större.
Så har ni en stund över tycker jag att ni ska kika lite vidare på de här kreativa och inspirerande exemplen:
Levi’s – Beyoncé
Förra våren släpptes ju Beyoncés album Cowboy Carter som bland annat innehåll låten Levii’s Jeans. Under hösten dök också ett samarbete (en mästerlig Brand Alliance!) upp med jeansföretaget, där Levi’s lanserade Beyoncé i nyinspelade versioner av sina klassiska reklamfilmer från 90-talet. Först ut var filmen Laundrette och vi som såg filmerna på den tiden fick ju verkligen en nostalgitripp. Nu i veckan släpptes del 3 i deras samarbete – filmen The Refrigerator. Också det med blinkningen till en reklamklassiker. Samarbetet beräknas i dagsläget ha stått för en tvåsiffrig försäljningsökning för Levi’s inom kvinnosegmentet, vilket i sin tur står för 38% av företagets nettointäkter.
OK Go – Ray-Ban Meta glasses
Musikgruppen OK Go är kända för sina extremt påkostade och synkroniserade musikvideos, ofta gjorda i en enda kameratagning. Under åren har de samarbetat med partners som State Farm, Chevrolet, HP, Honda med flera. Under våren släpptes först låten A stone only rolls downhill som filmades synkroniserat med 64 stycken iPhones. Och i dagarna kom nya Love, där man arbetat med Ray-Ban Metas nya AI-glasögon och Universal Robots. Värt att njuta av båda dessa musikvideos – och ett tiotal äldre!
LEGO – Formel 1
LEGO har i flera år varit samarbetspartners till bilracingens Formel 1. Här har man skapat enklare modeller med rätt färger från alla stallen för den unga publiken. Man använder även F1-stjärnorna som ambassadörer i olika typer av SoMe-inlägg för de unga fansen. Men nu finns även ytterst detaljerade replicas för vuxna Formel 1-fans. Så här ges alla möjligheter att tillbringa lite quality time med sina barn innan söndagarnas F1-lopp drar igång.
STOK Cold Brew Coffee – Wrexham AFC
Ni som följer oss vet att vi tidigare skrivit om filmstjärnan Ryan Reynolds (CAN) och TV-kändisen Rob McElhenneys (USA) övertagande av fotbollsklubben Wrexham AFC i lilla Wales. Detta har ju varit en succé, där Wrexham tagit sig upp två divisioner i den brittiska fotbollen och har goda chanser att för tredje året i rad klättra upp en nivå – nu till the Championship, nivån direkt under Premier League. Ett helt underhållningspaket med en streamad dokumentärserie har följt laget genom åren och de två senaste åren har en av huvudsponsorerna – STOK Cold Brew Coffee – använt laget för reklamfilmer under självaste Super Bowl. Detta är som ni säkert vet finalen i amerikansk fotboll i USA och ett av de dyraste reklamköpen man kan göra. Förra året gjorde man en mästerlig film med Sir Anthony Hopkins och i år lät man Hollywoodstjärnan Channing Tatum förbättra lagets målgester med lite hederlig breakdance .
Corona – Mexikansk fotboll
Öl och sportevenemang brukar ju gå hand i hand inom sponsringsvärlden. Mexikanska Corona är inget undantag där både den inhemska ligan Liga MX och MLS, proffsligan i USA, är av högsta intresse. Ett par av de aktiviteter man gjort med den inhemska marknaden i fokus är Second Chance League – en fotbollsserie som spelas på fängelser och som ger möjligheten till skickliga interner att få en andra chans i livet och erbjudas ett proffskontrakt! En annan typ av samhällsnytta är eventet 900 Minutes for Equality. Ett inlägg i diskussionen om att kvinnor tjänar (minst) 10 gånger mindre än herrar inom professionell fotboll. Man är alltså tvungen att spela 10 gånger längre för att tjäna pengar och därför… Voilà, en 900-minuters non-stop-match genomförd av 280 spelare för att levandegöra skillnaderna.
Workday – Rockstars
Rockstars är en kampanj som IT-företaget Workday kört ett par vändor. Man är leverantör av programvara för bland annat ekonomistyrning och humankapital, och ärligt talat – hur intressant låter det? Nej, så tänkte de själva också för ett par år sedan, men hade bestämt att man skulle satsa på en rejäl marknadsföring via köp av reklam kring Super Bowl. Genom att ta fasta på ett vanligt amerikanskt uttryck – ”Man, you’re a real rockstar” – fick man grunden till en både uppseendeväckande och rolig Brand Alliance. Man lät riktiga rockstjärnor – som t ex Ozzy Osbourne, Joan Jett, Billy Idol och Paul Stanley från Kiss – dyka upp på kontoret just när det uttrycket sagts av någon. Nyligen kom tredje vändan av reklamfilmer där bland annat Paul Stanley och Billy Idol dök upp igen tillsammans med Gwen Stefani.
Renault Clio – 30 years in the making
Det må blåsa snåla vindar kring frågor som inkludering och mångfald just nu under Trumpismen, men det är fortfarande verkningsfullt för många företag att kommunicera kring dessa frågor. Enligt en studie gjord på uppdrag av UN Women och deras projekt Unstereotype Alliance ökar den kortsiktiga försäljningen 3,5% och den långsiktiga 16% om företag kommunicerar med inkluderande budskap! Man visade också på en 15% högre kundlojalitet enligt undersökningen som omfattade 392 varumärken på nära 60 marknader. Några som för något år sedan gjorde en film med detta i fokus var Renault som med en superfin kärlekshistoria om två barndomsvänner firade att modellen Clio firade 30-årjubileum.
Cykelsport är kultur
Vi avslutar med ett kreativt case från Nederländerna där cykelsporten får ses som en kulturell företeelse i samhället. Antalet proffslag är stort och intresset högt för de stora tävlingarna. Ett av de största lagen Team Jumbo-Vismas lagfärg är gult, men man fick beskedet inför starten av Tour de France 2023 att de inte längre fick köra i gult i den tävlingen. Anledningen är förstår Tourens berömda ”Le Maillot Jaune” – den knallgula tröja som den sammanlagde ledaren under varje etapp får bära. Man ville helt enkelt inte ha någon konkurrens med den. Nederländarna är, förutom cykel, mycket fästa vid sin konstnärshistoria och vårdar de gamla 1600-talsmålarnas minne så fort de kan. Så med hjälp av AI-experter analyserades ett femtiotal målningar av de gamla mästarna och ett speciellt mönster togs fram för en ny lagtröja. Utöver detta kom mönstret att pryda hela teamets kommunikation och gick igen mycket synligt på servicebilar, bussar och transportbilar. Även merchandiseförsäljningen av tröjan slog nya teamrekord.
Ha en riktigt härlig påsk i vårsolen!
Anders Lindén