Idrottens guldgruva fortfarande nästan outnyttjad

Handen på hjärtat, när var senaste gången du presenterade ett samarbetsförslag för en sponsor på andra grunder än att ”de kunde få synas på en bra plats”? De flesta idrottslag/-förbund/-evenemang sätter fortfarande exponeringsytor och medietäckning som främsta säljargument. Och detta i en tid när företag och tänkbara sponsorer jobbar stenhårt för att bygga rekommendationer, provköp, lojalitet och…

Läs mer

Nytt år – nya möjligheter (Del 2)

I förra krönikan var vi lite frågande till om sponsringen inte hängde med i utvecklingen och gav lite tips om hur såväl sponsorköpare som sponsorsäljare kan anpassa sitt sponsringsarbete till den verklighet som vi befinner oss i. Vi frågade oss bl.a. om inte det senaste decenniet fått oss att förändra sponsringsbeteendet. Inom ett område så ser vi i vart fall en tydlig förändring, nämligen vem…

Läs mer

Nytt år – nya möjligheter

Plötsligt har kalendern slagit om till 2013... Är det någon mer än jag som inte tycker millennieskiftet ligger så långt bak i tiden? Och som reflekterar över hur mycket som ju skulle bli så nytt och annorlunda på 2000-talet? Men blev det så annorlunda? Hur har vi förändrat vardagen? Blev det egentligen någon stor skillnad? Ja, att den digitala utvecklingen verkligen exploderat kan vi ju alla vara…

Läs mer

Har du dina anställda i fokus?

Att arbeta med välplanerad sponsring kan vara den bästa investering ditt företag någonsin gör när det handlar om employer branding och dagliga HR-frågor. Att företag uppträder som engagerade arbetsgivare, som bryr sig om närsamhället, är avgörande på mindre orter för att minska avflyttningen och kunna bygga upp och behålla en kompetent personalstyrka. Att agera som en ansvarsfull samhällsaktör…

Läs mer

Många bäckar små

Det närmar sig jul igen. Adventsljusstakar och julkappspapper finns till försäljning i allt fler butiker. Mat- och inredningsmagasin börjar tävla om vem som arrangerar den mysigaste familjejulen. Och snart är det dags för Ernst och andra trivselfigurer att ta hand om TV-soffor och diverse underhållningsprogram. Och så ökar förstås antalet telefonsamtal till landets alla företag. Samtal som…

Läs mer