Lite inspiration när frihetens portar slås upp

Wohooo, äntligen vänder det! Förra veckan meddelade Regeringen och Folkhälsomyndigheten att i princip alla restriktioner kring pandemin nu tas bort. Det blir fritt fram att fylla fotbollsarenorna igen. Teatrarna får spela för fulla hus och musikturnéerna får börja rulla igen. Det är inte längre farligt att dansa på ett serveringsställe och vi får till och med börja jobba tillsammans igen. Kanske får vi en reaktion igen på dessa tvära förändringar, men det får framtiden utvisa. Att pandemin skapat efterverkningar i vår värld av brand alliances står dock helt klart. Vi tänkte därför att några av dessa kunde tjäna som inspiration åt er alla nu i kommande budgettider.

Det kanske tydligaste som pandemin fört med sig är en större känsla för empati och samhörighet hos oss alla och inte minst inom företagsvärlden. Ni som följer oss vet att vi länge pratat om att samhälls-engagemang, CSR och syftesdrivna företag bubblat och vuxit år för år. Chansen att vi nu kommer se rejäla förändringar på kort tid är stor. Många frågor ligger längre fram i medvetandet nu – mental ohälsa, jämställdhet, oroligheter i närsamhället etc. Det börjar till och med förekomma en akronym för dessa frågor, där vi allt oftare hör talas om DE&I-området (Diversity, Equality, Inclusion).

Ett företag som ligger långt framme här är Mattel, skaparna av de världskända Barbie-dockorna. Från att historiskt ha befäst en underordnad position för kvinnor, har man de senaste åren vänt upp och ned på begreppen och lyfter nu alla barns rätt att drömma och skapa sig en egen stark position i samhället. Vi ser Barbie-dockor som lyfter fram inspirerande idoler från idrotten som tennisens Naomi Osaka och 13-åriga skateboardåkaren Sky Brown. Andra serier lyfter värdefulla aktuella STEM-yrken (Science, Technology, Engineering, Maths) som t ex läkare, forskare, ambulansförare och lärare. Bland de nya idolerna finns här Dame Sarah Gilbert som varit en frontfigur i framtagandet av Covid-vaccinet! Utöver de dockor som ska bygga barns självförtroende har man även nyligen lanserat en första dockserie producerad av återvunnen havsplast. Detta som ett steg i att till 2030 enbart ha återvunnen plast som material till alla sina produkter.

De senaste åren har vi ju fått vänja oss vid begreppet influencers. Men vi ska inte glömma bort att en stor del av ”influerarna” trots allt består av ”traditionella” idoler inom sport, kultur, musik, media och annat. Dessa har ju länge haft likartade samarbeten, fast vi då kallat det sponsring. Vad som nu hänt på denna marknad är ett allt starkare ställningstagande kring samhällsfrågor, framför allt från en lite yngre generation. Den som kanske fått mest rampljus är engelske fotbollsspelaren Marcus Rashford, som under pandemin personligen lyckades få brittiska regeringen att fortsätta servera skolluncher. Detta då han påpekade att många barn, liksom han själv, inte hade råd med mat och att lunchen var deras enda riktiga dagliga mål. Under OS i Tokyo fick vi plötsligt insikt hur elitatleter drabbats av mental ohälsa. Naomi Osaka, Simone Biles och vår egen Jenny Rissveds tog plats i rampljuset – inte för sina framgångar under OS, utan för att de vågade berätta om baksidan av de idrottsliga framgångarna. Och inom musiken har vi t ex sett Lady Gaga sen länge engagera sig i HBTQIA-frågor och på senare tid har Billie Eilish, som ett av flera engagemang, satt fokus på klimatutvecklingen.

Vikten av att kunna vara den du är

När vi ändå pratar HBTQIA-området så har Pride-månader och Pride-evenemang passerat under sommaren. Många är de företag som glatt gjort om sin logotype i regnbågens färger. För det första är detta noterbart eftersom kortvarigt ändrade loggor i reklam- och designvärlden tidigare varit ett gigantiskt NO-NO. Men för det andra är det naturligtvis viktigt att påpeka att företagen, bara genom ett färgbyte, inte automatiskt har löst rättvise- och inkluderingsfrågor inom detta område. Det finns oerhört mycket att göra här, men är engagemanget genuint och långsiktigt är det förstås viktigt att markera sitt ställningstagande. Man får bara inte ta det för lättviktigt.

Inom samma område har vi även under den senaste tiden sett de första ”accepterade” trans- och icke-binära personerna göra entré inom idrotten. Ett stort och viktigt steg förstås där de tjänar som inspiratörer för många unga. Bland dem som märkts har varit den första transpersonen i proffsbasketligan WNBA Layshia Clarendon, den kanadensiska mittfältaren i fotboll Quinn som i Tokyo blev historisk som första icke-binära OS-medaljör, och Loui Sand som efter 105 matcher i damlandslaget i handboll nu i höst gör premiär i herrallsvenskan för moderklubben Kärra HF.

Aktiviteter i framkant

En tydlig trend inom idrottsområdet vi också ser mer av är satsningar på bättre förutsättningar för damidrott. Sommaren har gett oss svenskar stora framgångar och många nya favoriter. Landslagen i fotboll, handboll och volleyboll har charmat oss både med sina idrottsliga framgångar och sin öppenhet i vanliga och sociala media. Tove Alexandersson mosade all konkurrens i orienterings-VM, Sarah Sjöström gjorde en remarkabel comeback efter armbågsbrottet i vintras, och i Paralympics togs samtliga svenska medaljer utom en av tjejer. Det känns både roligt och viktigt att dessa superduktiga atleter belönas, men samtidigt känns det inte så bekvämt att använda begreppet ”jämställd idrott” om fenomenet. Hur ska vi då betrakta idrotter som skidor, friidrott, simning, orientering, innebandy, basket och andra där resurserna i de flesta fall redan fördelas lika mellan herr-och damlandslag? Nej, lösningen ligger nog snarare här på lokal- och ungdomsnivå. Här gäller det att stämma i bäcken och ge flickor rättvisa förutsättningar vad gäller träningstider, ledare och andra resurser. Men det kanske inte är storföretagen som kan göra något åt det. Utan alla tusentals lokala sponsorer som vi har ute i landet. Go for it på gräsrotsnivå helt enkelt!

Vi kan inte avsluta trendspaningen utan att nämna gaming och e-sport… Under pandemin har spelandet i världen, från redan höga nivåer, ökat än mer. Där vår påtvingade hemmatillvaro förstås bidragit. Lättnaden av restriktioner gör nu förhoppningsvis att den Major-tävling i CS:GO som planerats till Sverige i november kan bli av inför fullsatta läktare på Avicii Arena. Pga pandemin missade vi ett av världens största e-sportevenemang förra året – slutspelet i DOTA 2, The International – som skulle avgjorts på samma ställe 2020, men nu kanske både media och stockholmarna får chansen till en bättre inblick i denna värld. Vi ser även hur ”vanliga” varumärken gör allt fler samarbeten inom gaming och esport. Ett par aktuella exempel är samarbetet mellan Polo Ralph Lauren och G2 Esports eller sminkmärket MAC Cosmetics som i höst samarbetar med mässan TwitchCon.

Och skulle du fortfarande känna att gaming inte är någonting bra tycker jag du ska kasta en blick på samarbetet mellan Fortnite och TIME Magazine. Tidigare har vi sett DJ-spelningar och rapkonserter live i Fortnite. I höst finns möjligheten att uppleva Martin Luther King Jr:s berömda tal ”I have a dream” från 1963. Genom din Fortnite-avatar kan du ta plats vid Lincoln-monumentet tillsammans med andra gamers och få en viktig historielektion. Därifrån kan du ta dig till en digital utställning, vilken TIME Studios satt ihop för att belysa de orättvisor som den svarta befolkningen fått genomlida. Ytterligare ett exempel på det starka samhällsengagemang som tilltalar den så kallade Gen Z.

Hoppas du fått lite ny inspiration att skapa egna storverk när portarna nu slås upp den 29 september!

 

Anders Lindén

anders@tangobrandalliance.se

 

PS

Missa inte chansen att lära dig ännu mer om området. Vi har just spikat datum för höstens utbildningar – Grundkurs respektive Fördjupning, samt Kreativa avtal och Det goda företaget.

Du ser alla datum via denna länk:  Tango – utbildningar