Vill du prenumerera på våra trendspaningar?

Maila då ditt namn, företag och din mailadress
till Anders Lindén.

Hej Tomten, det är jag igen!

Det är den där tiden på året igen. En tid för eftertanke och en tid för att önska sig saker inför framtiden. Jag har några saker jag funderat på som du kanske har möjlighet att ordna till under det kommande året. Det är inga stora grejor, men det skulle underlätta för mig och för alla mina branschkollegor om du fick lite ordning på det här. 

Ja, du vet ju att jag fortfarande jobbar med sponsring och att vi försöker hjälpa aktörerna på sponsringsmarknaden på alla möjliga sätt. Det har ju blivit bättre i branschen med åren, men det finns några småsaker kvar som jag tror du skulle kunna hjälpa till med:

Försprånget till de digitala värdena

Jag är jätteglad att du har gett oss allihop den där fantastiska julklappen med sociala media. Den har lyft fram enorma möjligheter för alla oss som jobbar med sponsring. Men kunde du också fixa och trixa lite så att alla som sitter på rättighetssidan (och säljer sponsring) verkligen förstår vilken guldklimp du släppt i handen på dem! Plötsligt sitter de nu med mängder av fans/besökare/publik som ju utgör precis de communities som alla företag så hett jagar för att kommunicera med. Skulle säljande parter på ett strukturerat sätt kunna presentera sina unika kanaler med tusentals följare för företag och deras byråer, så skulle ju plötsligt sponsring blomma upp som en av de allra intressantaste vägarna att kommunicera genom. Istället för att behöva skapa en community från noll, skulle ju företagen få fantastiska genvägar om de bara gjort hemläxan och vet vad deras målgrupper var passionerat intresserade av…

 Julklappar är inte samma sak som CSR-program

Det är som sagt den där tiden på året. Den där tiden då tusentals företag plötsligt får för sig att de måste hjälpa andra människor. När de låter bli att köpa julklappar till kunder och anställda och istället skickar några stackars tusenlappar till en humanitärorganisation. Du Tomten, som jobbar året runt med det här att vara snäll, kan inte du förklara för de här företagen att det här inte ersätter ett aktivt CSR-program (Corporate Social Responsibility). Det räcker inte att göra en enstaka punktinsats. Det går inte att köpa sig ett samvete en enda gång om året. CSR-frågorna kräver ett långsiktigt tänkande; att ta ställning för att lyckas få ihop samhällssponsring, CSR och hållbarhetsfrågor till en förståelig bild för målgruppen. Många gånger kräver detta budgetar och resurser från företagen som man tyvärr tvekar inför. Men i ljuset av de flesta företags omsättning är det ändå bara kaffepengar som diskuteras…. Och vad har egentligen företagen för val i längden? Tomt prat om att vilja vara ”det goda företaget” ser dagens konsumenter raskt igenom. Snälla Tomten, hjälp de stackars företagsledningarna att under 2012 förstå detta!

Våga betala för professionell hjälp

Har du också märkt att det är många som inte vill betala för professionell hjälp? Det vore kanon om du kunde få rättighetsinnehavarnas ledningsgrupper och styrelser att förstå att det inte bara är att gå ut och ”ragga sponsorer” i dagens konkurrens. De företagskontakter, den marknadsföringskunskap och den säljerfarenhet som faktiskt behövs för att slutföra många av de komplexa avtal som sponsringen utgör är en ren hantverkskonst. Inte skulle ett vanligt företag sparka halva sin säljavdelning och ändå tro att affärerna skulle flyta på som vanligt? Och hur resonerar man när man vill att småföretagare, som de flesta konsulter är, ska bära alla risker för att dra in sponsorer till ett nytt, oprövat evenemang utan att få någon ersättning up-front?

När du ändå löser den här frågan kanske du kan hjälpa även företagen att inse att kompetens kostar. Det är inte konstigare att ha en sponsringsbyrå än en reklambyrå. Det är ju sällan som företagen gör sina egna annonser (visst, det förekommer – men brukar det bli bra…?). Men det är ju fortfarande så många sponsorer som tycker att ”det där klarar vi själva” och tar sig vatten över huvudet. Några timmars konsultarvode när man skriver ett sponsoravtal på flera miljoner kronor i flera års tid kanske inte är det mest kostsamma i det långa loppet. Att betala för fel saker, inte förhandla till sig tillräckliga rättigheter, eller inte förankra sponsorsamarbetet internt blir förmodligen mycket dyrare på sista raden.

Sponsring är avdragsgillt – gåvor är det inte

Det vore en ynnest om du kunde få folk att till sist inse att sponsring faktiskt är avdragsgillt – men att gåvor inte är det. Sköter man sitt sponsorskap rätt, får motprestationer som är rätt värderade, och aktiverar sina immateriella rättigheter, så ska det inte vara någon diskussion om att sponsringen ska betraktas som en ”kostnad för att öka eller bibehålla företagets intäkter”. Hjälp också de stackars förvirrade själar inom kultursponsringen som fortfarande vill särskilja kulturen från annan sponsring. För det kommer i förlängningen att bli omöjligt för alla stackars skatteverksmänniskor att bedöma var gränsen går för vad som är kultur eller inte – är MoDo Hockey kultur i Örnsköldsvik, är Ishotellet i Jukkasjärvi kultur, eller är Dreamhack ett praktexempel på dagens ungdomskultur? Har du tid så kom gärna förbi Göteborg den 17 januari när vi diskuterar detta en morgon med Sponsrings & Eventföreningen.

Fler sponsorskap med individer

Det är fortfarande alldeles för många sponsorer som alltför enkelt stryker individsponsring i sina sponsringsstrategier. Det gör det på tok för svårt för individuella idrottare, musikartister, konstnärer, forskare m fl att faktiskt hitta bra samarbetspartners inom näringslivet. Och skälen som nämns av företagen känns ofta lite naiva. Turerna kring fotbollsspelaren Alexander Gerndts misshandelsdom i förra veckan visar att det inte är så mycket lättare med lagsponsring än med individer. Istället är det en bra etik- och moralklausul som behövs i avtalen. En punkt som, liksom en dopingklausul, den sponsrade verkligen förstår kommer att drabba honom/henne kraftfullt ekonomiskt om man går utanför ramarna på vedertagna normer. Skulle du kunna hjälpa sponsorerna med den här tanken är jag övertygad om att vi skulle få se många fler svenska idrottsmedaljer, fler underbara svenska musikexporter, och ännu fler intressanta konstnärliga insatser. Hjälp företagen våga vara annorlunda – att sticka ut hakan för att nå större framgång!

Och du Tomten, fixar du dom här småsakerna så lovar jag förstås att vara jättesnäll under hela året…

Anders Lindén,

Tango Sponsring

 PS

Du Tomten förresten, har du tid kanske du kan slänga ett öga på min önskelista från 2002också – det är ett par saker på den som jag tror du kanske inte är helt klar med… J