En dag som gjord för eftertanke

11 september. Ett datum som klingar lite extra obehagligt i våra öron på grund av terrorattacken på World Trade Center, samt mordet på utrikesminister Anna Lindh samma datum två år senare. Man får anledning att reflektera över vilka krafter som påverkar vår omvärld och om vi själva kan göra något för att förbättra den. Talesättet att ”Ingen kan göra allt, men alla kan göra något” är nog en viktig minnesregel för oss alla att hålla i bakhuvudet inte bara idag.

Visst är det märkligt hur man vissa gånger vet exakt var man befunnit sig. Idag för 18 år sen satt jag på ett kundmöte hos Trygg-Hansa och diskuterade ishockey. När vi kom ut från mötesrummet möttes vi av några förvirrade personer som pratade om att ett flygplan krockat med en skyskrapa i New York. Det var snabba steg hem, och eftersom jag bor bara några hundra meter från just den kunden, fick jag helt mållös i direktsändning se det andra flygplanet flyga in i World Trade Center. Jag blev kvar vid TVn i åtskilliga timmar därefter. Kanske även en talande bild av hur nyhetsrapporteringen de kommande åren skulle förändras och vi idag får uppleva mer och mer i realtid.

Att vi upplever allt i nuet är ju även Greta Thunberg ett tydligt exempel på. I övermorgon manifesterar hon utanför Vita Huset i Washington D.C., mer eller mindre på trappan till en av världens ledande klimatförnekare Donald Trump. Vi har kunnat följa hennes färd över Atlanten via sociala media, där hennes ankomst inleddes med en livestreamad presskonferens och antagligen kommer något liknande att ske även i Washington. Snabbheten och lättillgängligheten i dagens digitala flöde har gjort det möjligt för en enda tonårig svensk tjej att på ett år ta steget från en egen protest till en global folkrörelse. Mäktigt och ett starkt tecken på att ”alla kan göra något”.

Fler och fler företag är också villiga att ta det här steget. Man inser att man inte kommer att lösa alla problem på en gång, men det blir allt fler som på allvar tar tag i en specifik fråga för att åtminstone vara bidragande till att lösa denna. Det kanske kan vara en jämställdhetsfråga, ett ungdomsproblem, forskning kring sjukdomar, eller ett specifikt utvalt mål bland FNs 17 hållbarhetsmål. Det är förstås extra bra att engagemanget ligger i närheten av företagets verksamhet, men det behöver inte vara så. Huvudsaken är att man inte försöker sköta aktiviteten utan ett genomtänkt och genuint engagemang. Tiden är förbi då det räckte att skicka lite julklappspengar till Röda Korset, eller att donera 50 öre per såld vara till Rosa Bandet. Nu krävs ett tydligt ställningstagande, ett syfte om varför företaget alls existerar, och en genomgripande förståelse hos de anställda att vi alla är delaktiga i att kunna lämna den här världen vidare till våra barn.

Det händer mer på så många fronter

Ja våra barn förresten. Kanske är det just de som är de främsta kravställarna. Minns ni så skrev vi i våras en krönika om Gen Z, den grupp av ungdomar som är födda ungefär mellan 1995-2010. De har kunskap och krav, och de har dessutom en vilja att faktiskt åstadkomma något. Greta är bara ett enskilt exempel på hur de agerar, men det finns många andra exempel på hur företag och organisationer ställs till svars av unga personer. Systrarna Ella och Caitlin är 9 respektive 7 år gamla och driver just nu en kampanj på change.org om att hamburgerkedjorna ska sluta dela ut plastleksaker ihop med barnmenyerna. I nuläget har de ca 450 000 namnunderskrifter, så att vi förr eller senare får se en reaktion här är nog inte otrolig. Och det är väl helt rätt att oavsett vilket hållbarhetsarbete snabbmatskedjorna gör, så kan de inte med andra handen göra tvärtemot detta.

Häromdagen lanserade Ben & Jerry’s en ny smak igen. Den här gången heter den Justice Remix och i kommunikationen om den nya smaken tar företaget (numera ägt av Unilever) kraftfull ställning för allas rätt att vara lika inför lagen. Man pekar på att man som WASP (White Anglo-Saxon Protestant) inte alls löper samma risk som en färgad person att dömas utifrån förutfattade meningar inom det amerikanska domstolsväsendet. Och bara i våras lanserades smaken Pecan Resist, där man betonade att man stod bakom alla människor som just nu reste sig mot landets president och de (i företagets mening) vansinniga beslut som fattades av honom. På varje förpackning trycktes ett kraftfullt anti-Trump-budskap och man redogjorde hur man stöttade fyra ideella organisationer som arbetade med frågor som jämställdhet för kvinnor, miljön, gränsproblematiken till Mexiko, samt rättigheter för afroamerikaner.

Vi ser flera andra av de riktigt globala jättarna som engagerar sig i enskilda eller stora frågor, t ex:

  • Gillette – ”The best a man can be” (om hur vi uppfostrar våra pojkar…”boys will be boys…”)
  • Dove Men+ Care – ”Dear future dads” (om vikten att vara pappaledig)
  • AXE – ”Is it OK for guys?” (om känsliga frågeställningar för unga killar)
  • Ariel – ”Share the load” (om fördelningen av hushållsarbetet i hemmet)
  • Adidas – ”Adidas x Parley” (ett samarbete för att producera sportskor/kläder av återvunnen plast)

 

Under Cannes-festivalen innan sommaren pekade också Unilevers nytillträdde chef Alan Jope på hur företaget såg på framtiden: “We will dispose of brands that we feel are not able to stand for something more important than just making your hair shiny, your skin soft, your clothes whiter or your food tastier.” Helt enkelt att varumärken som saknade ett högre syfte inte var intressanta för varken företaget eller dess kunder längre!

Men vi blir också glada när företag tar ansvar för lite mer vardagsbekymmer. Kanske inte lika omvälvande, men fortfarande viktiga. Amerikanska försäkringsbolaget State Farm har i flera år arbetat med musikfestivaler som en plattform för att nå unga. Sedan förra sommaren driver man också insamlings- och volontärkampanjer på ca 8-9 stora festivaler till förmån för organisationen Notes for Notes. Dessa arbetar med att se till att ungdomar har chansen att delta i musikklasser och få en inblick i musikens värld. Ibland för att spela instrument, ibland för att komponera musik, ibland för att utveckla sin sångförmåga. Men oavsett vad så är detta dels en stark källa till glädje och självkänsla för ungdomar, men dels också ett sätt att skapa meningsfull fritid åt ungdomarna – som i sin tur minskar skadegörelsen i samhället, vilket förstås är bra för ett försäkringsbolag. Samarbetet passar också mycket väl in i det syftesdrivna programmet Neighborhood of Good som State Farm arbetat med i flera år.

Så avslutningsvis – hur vill du förändra världen? Kanske är du redan engagerad i någon viktig fråga. Om inte så kanske du genom dessa rader får inspiration att göra skillnad. På egen hand, tillsammans med familjen, eller via ditt företag. Vägarna är som sagt många, men vi måste nog alla dra vårt strå till stacken för att vår vackra värld ska fortsätta vara en härlig plats att leva på även i framtiden.

Anders Lindén

anders@tangobrandalliance.se

 

PS

Missa inte våra utbildningar under hösten – mer info via länkarna: