Interna affärer – en nödvändig förberedelse

Om ett event eller ett sponsringsåtagande... ...riktigt ska lyfta krävs i de flesta fall ett starkt internt engagemang. Detta då projekt inom sponsring eller events många gånger är resursintensiva former av kommunikation – såväl vad gäller ekonomiska som personella resurser. För att rättfärdiga insatserna är det därför ett måste att alla på företaget drar åt samma håll. Eftersom de flesta projekt…

Läs mer

Affärsnyttan – den glömda dimensionen

Hemkommen från IEGs årliga sponsrings- och eventseminarium... ..i Chicago har man återigen fått höra att sponsring och events fortfarande ökar i omfattning på alla kontinenter. Detta i tider då traditionella masskommunikativa media brottas med stora svårigheter att behålla sina annonsörer och mediebyråer för första gången på 10-15 år blivit tvungna att skära ned på sin personal. Vad är det då som…

Läs mer

Vem pratar med alla silverrävar och grå pantrar?

Är det kört när du fyllt 50? Plötsligt har du försvunnit ur ”målgruppen” och inga företag tycks längre vara intresserade av att prata med dig. Trots att du i dina egna ögon inte alls åldrats nämnvärt, har du i ett slag blivit ointressant som konsument. Om du nu inte varit en av de lyckliga som blivit helt fångade av reklamfilmerna för inkontinensskydd..... Känner du igen dig? Som konsument eller…

Läs mer

Associationen – nyckeln till framgångsrik sponsring

Upplevelser... ...betecknas ofta som ett centralt ord inom eventvärlden. Somliga vill t o m nu att begreppet event marketing ska ersättas av uttrycket upplevelsemarknadsföring. På samma sätt är associationer ett nyckelord inom sponsringsvärlden. Det är egentligen associationen till en företeelse som alla sponsoravtal i grunden handlar om. Skyltar, biljetter, samlingsannonser, evenemangslogotyper…

Läs mer

Vi är på väg från 4 P:n till 5 E:n!

Snart står vi alla inför ett nytt år... ...med nya löften och föresatser. Därmed kanske det också är dags att lämna en gammal beprövad ”sanning” bakom oss nu och istället rikta våra blickar mot framtiden. I traditionell marknadsföringslitteratur upprepas Philip Kotlers 4 P:n (Product, Price, Place, Promotion) ofta som en given hörnsten. Och för all del, de har betytt en hel del för att få…

Läs mer