Affärsnyttan – den glömda dimensionen

Hemkommen från IEGs årliga sponsrings- och eventseminarium... ..i Chicago har man återigen fått höra att sponsring och events fortfarande ökar i omfattning på alla kontinenter. Detta i tider då traditionella masskommunikativa media brottas med stora svårigheter att behålla sina annonsörer och mediebyråer för första gången på 10-15 år blivit tvungna att skära ned på sin personal. Vad är det då som…

Läs mer

Jag är trött på straffsparkar i pausen !

Under den fantastiska sommaren 2002... ...kommer ca 1,8 miljoner svenskar att ha besökt någon av de ca 180 allsvenska fotbollsmatcher som spelas under året. I vinter drar ishockeyns Elitserie till sig lika många människor under sina ca 350 matcher. Som fotbollssupporter följer jag naturligtvis mitt lag från den säsongsplats som varit min de senaste åren. Utöver mig finns förmodligen ett stort…

Läs mer

Utvärderingar och effektmätningar – ett svart hål

”Det går inte att mäta effekterna av sponsring och events.” Har ni hört det förr? Jo, jag kunde väl tro det. För detta är en av de mest utbredda villfarelserna när det gäller event- och sponsringsområdet. Men det är en helt felaktig uppfattning som vi gemensamt måste hjälpas åt att ta död på. Sanningen är istället att det möjligen är svårt att mäta effekterna, men då endast om man inte riktigt…

Läs mer