8 Dec 2014


Vi ser det överallt…

Ni vet den där upplevelsen när man precis köpt en vit bil och bara ser andra vita bilar på gatan. Eller då man väntar barn och bara ser andra gravida på bussen. Precis detta upplever vi på Tango Brand Alliance nu efter vårt namnbyte i somras. Överallt ser vi Brand Alliances…

Naturligtvis är detta, precis som övriga exempel ovan, inte 100% sant utan till viss del handlar det om bekräftelse. Men, av all den kommunikation som når fram till oss (dvs engagerar på något vis) och som det ”talas om” nu förefaller det vara en övervägande del som har Brand Alliance-inslag. För er som inte minns vad vi avser med Brand Alliance, eller inte läste vår tidigare krönika på ämnet, får ni en kort summering här:

Brand Alliances är precis vad det låter som – ett nära samarbete mellan varumärken. I våra ögon kan det lika gärna vara mellan två företag (t ex Nike och Apple inom löparkonceptet Nike+), som mellan ett företag och ett fotbollslag. Vad är Malmö FFs välkända klubbmärke om inte ett varumärke? Visst är Skansen ett starkt och etablerat varumärke som deras sponsorer vill associeras med? Som vi ser och definierar det omfattar Brand Alliances områdena Sponsring, CSR, Endorsement, Entertainment, Content och Licensing.

Låt mig exemplifiera mer. Nyligen hyllades företaget Happy Socks, ni vet de som säljer färgglada strumpor, som ”Digital Gasell” av Dagens Industri. Utöver att de har en fantastisk produkt så har de varit väldigt duktiga att kommunicera genom Brand Alliances. Så sent som i höstas inledde de ett samarbete med artisten Snoop Dogg som fått kreera en egen kollektion färgglada strumpor. En del av er har väl kanske också noterat samarbetet mellan hörlurstillverkaren Beats (by Dr Dre) och basketstjärnan LeBron James. Där har man byggt inte mindre än sex separata historier på temat Re-Establish där LeBron lyfts fram i sin gamla hemmiljö i Akron, Ohio, när han nu i höstas återvände för spel i Cleveland Cavalliers efter en tid i Miami Heat.

Och även vi svenskar får känna lite stolthet i Beats senaste reklam för hörlursserien Solo, där den splitter nya låten ”Something new” av Axwell & Ingrosso promotas för första gången. Svensk musik är förresten gångbart just nu. Ni vet säkert att Avicii släppt två stycken nya låter nu på höstkanten som förstås blivit världshits. Men än mer intressant är hur de släpptes till världsmarknaden. Låten ”The Days” (sång av Robbie Williams) lanserades allra först via en reklamfilm för Ralph Lauren Denim Supply, som Avicii f ö har ett långsiktigt samarbete med. Och uppföljaren ”The Nights” är ledmusik i den nya spelversionen av FIFA15 som produceras och marknadsförs av EA Sports.

Nu i juletider ser vi också en megaversion av Brand Alliances när humanitärorganisationen WaterAid samlar ett tiotal kända reklamfigurer (fåret Frank, Unionens superhjältar, Telia-pappan, guden Apollo m fl) i en try-out för att bli organisationens nya ambassadör. Vi får se om någon av dem får uppdraget så småningom, men huvudbudskapet denna gång är ju främst att få folk att köpa den perfekta julklappen – tillgång till rent vatten för dem som verkligen behöver det. Även återkommande projekt dyker förstås upp. Varje år sedan 2006 har bandet The Killers skrivit och skänkt en jullåt till organisationen (RED), vilka främst arbetar mot HIV. I år heter låten ”Joel, the lump of coal” och du köper den enkelt på iTunes!

Vikten att våga stå upp för något viktigt

Slutligen verkar det vara en helt ny reklamfilm för Volvo personvagnar på gång. Denna gång med bl a höjdhopperskan Emma Green (f d Trégaro) och om vi förstår det hela rätt så är det inte bara Emmas idrottsliga prestationer som gjort att hon valts ut. Lika mycket är det hennes modiga ställningstagande i viktiga humanitära frågor som gjort henne till Volvos ambassadör. Vem minns inte hennes snygga regnbågsfärgade naglar under Friidrotts-VM i Moskva? En diskret, men tydlig, protest om vad hon som person tyckte om människofrågor i det land hon tvingats VM-tävla i av IAAF (internationella Friidrottsförbundet).

Och detta leder oss in på något viktigt och mycket större, dvs frågan om när företag på riktigt börjar agera och visa var de står i vissa frågor. Detta kan verkligen ge kraft i kommunikationen och är något vi verkligen ser fram emot! Det pratas kontinuerligt i branschmedia om vikten av att skapa rörligt material (för digital distribution) och att det rörliga materialet alltid måste vara intressant (dvs ”relevant för målgruppen” som vi tolkar det). Vår insikt om det hela är att det därmed kommer dyka upp ännu mer Brand Alliances i kommunikationen framöver och då kanske även med en tydligare och mer vågad approach till de ”heta” frågor och strömningar som finns i samhället. Hur som helst har vi nog bara sett början på området Brand Alliances och hur företag kommer att utveckla detta. Det verkar som att 2015 blir ett spännande år!

 

Emil Didrikson

Tango Brand Alliance AB

 

PS

Du missar väl inte våra nya tillfällen till utbildning – denna gång i Göteborg. Läs mer via länkarna:

Sponsring Steg 1 – tisdag 20 januari

Sponsring Steg 2 – tisdag 3 februari