Strategisk Sponsring

Vi summerar 2016 och blickar framåt

Det har nog inte undsluppit någon att julen står för dörren. Stresspåslaget är på topp och ”måste göra”-listan (arbete och privat) är precis lika lång som barnens önskelistor. Precis som förra året. Bara att börja beta av dem och sedan blicka framåt. Men, juletid är också en tid för summering av året som gått, titta ...

Läs mer

Sluta störa, börja beröra!

Går just in för att läsa en artikel om att nu – äntligen – har man kommit till slutsatsen att e-sport är större än ”vanlig” sport. YEY! ”Marknaden är en miljardgruva” hinner jag se i rubriken när jag sitter på kontoret innan dagen har satt igång ordentligt. Jag ser verkligen fram emot att läsa innehållet. ...

Läs mer

Probably….the smartest sponsor around!

Tänk dig att du gått in i ett av de största sponsorsamarbeten du någonsin fått presenterat för dig. Det håller på en hel månad och miljontals människor kommer att följa det via media och weben. Samtalsämnena är outsinliga på arbetsplatser och i kamratgäng – kommer den stjärnan att prestera, kommer det laget att segra, kommer ...

Läs mer

Sponsring, samarbeten eller innovation? Bara business as usual!

Under Stockholm Fashion Week som precis avslutades fick vi här i Sverige ett smakprov på en trend som är väldigt tydlig globalt sett; mode och teknik blir alltmer sammanflätade. I ett nära partnerskap mellan Stockholm Fashion Week, Tele2 och designern Ida Klamborn – under namnet Democratic front row –  gjordes en insats för att ta ...

Läs mer

Går du i mål med sponsringen i årets bokslut?

Snart är året till ända och därmed är det även dags för de flesta aktiebolag att summera året som gått och berätta om det för aktieägarna på bolagsstämman. Sponsring ökar fortfarande som kommunikationsmetod, men samtidigt används det ofta på ett mindre strategiskt sätt än annan kommunikation. Vi har alla sett varnande exempel valsa runt i ...

Läs mer

Gen C – en målgrupp präglad av beteenden, inte av demografi

Generation X, Generation Z, Generation We, The Millennials. Hur många beskrivningar har vi inte det senaste decenniet hört som velat klumpa samman en ung, hyperintresant målgrupp för företag och hugade annonsörer? Grundtanken i de flesta beskrivningar har dock dragit åt det traditionella demografiska hållet, med en tonvikt på när målgruppen varit född – även om ...

Läs mer

Goodwill, etik och moral – viktiga avtryck i dagsaktuella bilspår

Aktiekursen rasar. Verkställande direktören ber offentligt om ursäkt. Många många miljoner bilar ska återkallas och det som i förrgår var en drömpartner för många rättighetsinnehavare är idag ett företag ingen vill ta i med tång. Eller…? Ingen kan väl ha missat Volkswagens stora lögn. Tydligen har man sålt bilar, drygt tio miljoner, som inte är ...

Läs mer

Företagssamarbeten – djävulens påfund eller en briljant möjlighet?

Många gånger målas de allra mest negativa rubriker upp i media om sponsring och företagssamarbeten. Det handlar om kapitalets intrång, övertramp på ansvarsområden, personliga förmåner som blivit fel utnyttjade, eller multinationella företag som klampar in på skolans område. Men varför lyssna blint till detta svartmålande? Företagssamarbeten kring publika aktiviteter är här för att stanna. Varför ...

Läs mer

Kommersiella partnerskap kräver mod och förberedelser

Sponsormarknaden växte 2014 än mer enligt IRM. Nu utgör den 10% av svenska företags reklaminvesteringar och bara internet är större. Men blir marknaden mognare och bättre? Finns de goda exemplen som visar varför sponsringen växer? Svaret på detta är nog ett långt njaaa när vi ser på det som fortfarande presenteras av många sponsorsökande. Vår ...

Läs mer

It really takes two to tango…

Har någon kunnat undgå att BMWs sponsring av Nationalmuseum varit i hetluften de senaste dagarna? Samarbeten mellan kultur och näringsliv, under namnet sponsring, är av någon anledning ett område som ofta drar ögonen åt sig. Men är detta ett typiskt exempel på modern kultursponsring? Vågar företagen ingå i samarbeten med kulturen framöver? Kortfattat har Nationalmuseum ...

Läs mer

Arkivnavigering