17 Feb 2016


Sponsring, samarbeten eller innovation? Bara business as usual!

Under Stockholm Fashion Week som precis avslutades fick vi här i Sverige ett smakprov på en trend som är väldigt tydlig globalt sett; mode och teknik blir alltmer sammanflätade. I ett nära partnerskap mellan Stockholm Fashion Week, Tele2 och designern Ida Klamborn – under namnet Democratic front row –  gjordes en insats för att ta mode i allmänhet, front row-upplevelsen i synnerhet, ut till alla och inte bara några få utvalda. Genom att fullt ut nyttja dagens teknik möjliggjorde man för fler att få uppleva hur det är att sitta front row.

Blickar man ut i världen så är det väldigt tydligt vad som sker. Vi står vid randen av en ny tidsålder där allt vi upplever kommer att filtreras genom/med hjälp av teknik. Ett område som kommit väldigt långt inom detta är just mode och troligen kommer modeindustrin fortsätta spela en nyckelroll i hur teknik utvecklas och utvecklar människan. Mode är ju väldigt fritt från hämningar. Låt oss ta några exempel. Den hyllade holländska designern Iris van Herpen bjöd under sin vårvisning vid Paris modevecka på en realtidsutskrift av kläder med hjälp av 3D-printning. Mitt på catwalken låg skådespelerskan Gwendoline Christie (Game of Thrones-stjärnan) på rygg, samtidigt som tre robotarmar vävde samman ett 3D-printat nät till en klänning på hennes kropp.

Andra designers har tagit till sig Wearable-tekniken till fullo; dvs datorbaserad teknik inbyggd i bärbara produkter såsom kläder och accessoarer vilka bärs på kroppen. Nyligen visade varumärket Chromat en ny kollektion där de bl.a. tagit fram en sport-bh med inbyggda sensorer som kyler ned dig när du når en viss puls. Syftet är att få dig att prestera bättre. Även ett sådant ”main stream”-varumärke som Polo Ralph Lauren har tagit fasta på att addera teknik in i plaggen inom bl a idrotten.

Även på andra sätt kan man se hur modebranschen befinner sig i framkanten av idag. Det är mer eller mindre legio att en modevisning visas i sociala medier antingen i realtid eller ibland till och med innan själva den fysiska visningen. Burberry visade tidigare i år hela sin vårkollektion en dag tidigare via Snapchat och DKNY skickade före sin vårvisning ut bilder och filmer i direktmeddelanden på Instagram till sina följare. Och när vi nu är inne på ”kanalen” sociala media är det väldigt intressant att se hur modevärldens primadonnor, supermodellerna, använder kraften i just sociala media. Ta t.ex. Karlie Kloss, hon använder sitt Instagramkonto med drygt fyra miljoner följare till att driva en fråga som hon brinner för; nämligen kodning. Under hashtaggen #KodeWithKarlie delar hon ut stipendier till unga tjejer som vill lära sig koda.

Initiativ som #KodeWithKarlie och det faktum att modebranschen är extremt receptiv för teknik och tekniska samarbeten attraherar självklart företag som ligger i framkant. Både Apple och Google är aktiva partners till modeindustrin och nyligen lanserade Google ett samarbete med en modeskapare för att uppmärksamma sin satsning ”Made with Code”, ett initiativ för att öka andelen flickor som lär sig datavetenskap. Tillsammans med modeskaparen Zac Posen tog Google fram en klänning som lyser upp med 500 LED-ljus enligt ett rörligt mönster. Mönstret var kodat av 50 datahackande tjejer som såklart satt i publiken på visningen.

Så, vad har det här med sponsring att göra kanske någon tänker? Inte ett smack om man är kvar i världsbilden att sponsring är en logga på en tröja, snittar och champagne i en guldbeklädd lokal, eller en skylt på en arena. Väldigt mycket om man ser på sponsring som ett sätt för ett företag att angripa sina affärsutmaningar. Titta på exemplet med Google eller varför inte Tele2. Genom innovativa samarbeten driver de frågor som är viktiga för dem och de når sin målgrupp i för målgruppen relevanta kanaler. Så, vilka utmaningar kan ditt företag ta sig an genom samarbeten med nya, spännande branscher. Fundera på det medan du njuter av sportlovet!

 

Emil Didrikson

emil@tangobrandalliance.se