21 Dec 2016


KHK-ölen i blåsväder på Systemet

Trossöl, i folkmun KHK-ölet, riskerade att kastas ut från Systembolaget. Då överklagade Karlshamnsföretaget Brygghus 19 till Alkoholsortimentsnämnden – som igår avslog överklagandet. Nu kontrar mikrobryggeriet med en ny etikett som redan godkänts av Systembolaget.

Trossöl är ett samarbete med SHL-laget Karlskrona HK, där Brygghus 19 från Karlshamn sponsrar hockeylaget med två kronor per såld flaska riskerade nyligen att slängas ut från hyllorna på bolaget. Anledningen var att öletiketten hade en alltför tydlig koppling till sport vilket inte föll i god jord hos Systembolaget. ”Alkoholsortimentsnämnden finner att den avbildade logotypen innebär en tydlig sportreferens. Etiketten strider därför mot alkohollagens bestämmelser om marknadsföring”, skriver nämnden i sitt beslut. Kampen går vidare…

Läs mer här!